Tijd is voor startups een cruciale factor: hoe eerder het concept concreet vorm krijgt, hoe eerder kan worden getest, er investeerders en klanten kunnen worden gevonden en er dus geld binnenkomt. In deze race tegen de klok is er vaak te weinig kennis, tijd of budget om structureel over de branding na te denken.
De basis
Bij de incubators die wij ondersteunen, zien we dat meer dan de helft van de aangesloten startups de verschillende aspecten van naamgeving, essentiële langetermijnmarketingtools, niet goed voor elkaar heeft. Dit begint vaak al bij de basis: het simpel beschrijven van de propositie.
Serieuze drempel
Het zijn vooral internetstartups die hiermee worstelen: content, platform, cloud, solutions, systems, synergy et cetera. Terminologie die op het eerste gezicht aantrekkelijk lijkt maar toch echt vage techspeak is voor diegenen die er niet dagelijks mee te maken hebben. Deze onduidelijkheid vormt een serieuze drempel voor het vinden van investeerders.
Onbenoemd terrein
Natuurlijk is het niet makkelijk. Als je echt iets nieuws ontwikkelt, begeef je je immers op onbenoemd terrein. Daarom is het juist nog belangrijker om hier goed stil bij te staan en op een heldere manier uit te leggen wat je verkoopt en welke toegevoegde waarde je biedt. Een goed voorbeeld: Uber is een internetonderneming die bemiddelt tussen aanbieders en reizigers van personenvervoer in verschillende landen. Het is geen online platform voor mobility solutions.
Kies bij de beschrijving van de proposities dus voor maximale helderheid, ook al is die niet altijd even sexy, en toets die beschrijving voor de zekerheid bij buitenstaanders.
Externe eenvoud vergt nu eenmaal interne complexiteit. Het kost tijd maar betaalt zich altijd terug.