De gebruikersgroei stagneert en gebruik van het platform neemt af: Als je de media mag geloven gaat het allesbehalve lekker met Twitter op dit moment. Toch is daar op de avond van de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival weinig van te merken: Twitter voelt alsvanouds gezellig en de ene na de andere komische noot over de optredens in Stockholm passeren de revue. Dat zal vanavond en zaterdag tijdens de finale niet minder zijn: het Songfestival en Twitter gaan al jaren hand in hand.
Stefan Tieleman, head of TV & Entertainment bij Twitter Nederland benadrukt het belang van het Songfestival voor Twitter: "Het is voor ons net zo belangrijk als de finale van de Champions League of het aankomende EK en de Olympische Spelen als je naar activiteit op het platform kijkt. Dinsdagavond werden er meer dan 119.000 tweets geproduceerd rondom het songfestival, die meer dan 37,5 miljoen impressies genereerden. 60% van onze gebruikers lurkt, en leest dus alleen maar wat mee. Dat vinden we overigens helemaal niet erg."
Zelf zit Tieleman op dit moment in Stockholm om het event in goede banen te leiden voor Twitter Nederland. "Het werkt twee kanten op" zegt hij, "Enerzijds levert de buzz op Twitter tune-in op voor een TV programma, blijkt uit een onderzoek dat we in 2014 hebben laten uitvoeren naar aanleiding van de finale van Songfestival. Anderzijds levert het waardevolle content op ons platform op, en dat zorgt ervoor dat we meerwaarde bieden aan onze gebruikers, dus ook de lurkers".
Schermafbeelding-2016-05-11-om-12.40.11.jpg
Volgens Tieleman blijft Twitter van alle sociale media het ultieme 'live-platform': "85% van alle online communicatie rondom een TV programma vindt plaats op Twitter" zegt hij. Hij benadrukt niet voor Facebook te willen spreken, maar het staat als een paal boven water dat dat niet de plek is waar mensen op dit moment heen gaan op een avond waarop het songfestival op TV is. En dat terwijl Facebook CEO Mark Zuckerberg vorige week in zijn 10 jaren plan aankondigde toch groots te willen gaan inzetten op livestreaming en live events.
In de VS wedijveren Twitter, Facebook en Snapchat inmiddels ook om de uitzendrechten van grote sportevents: Twitter wist onlangs de streaming rechten van de NFL binnen te halen, en Snapchat sloot een deal met NBC voor de aankomende Olympische Spelen. Zo langzamerhand lijkt het erop dat sociale netwerken steeds meer de kabelmaatschappijen van nu aan het worden zijn: Al dat sociale gebabbel is leuk, maar wie gebruikers echt wil vasthouden biedt daarnaast ook kwalitatieve content aan.
Een uitgebreidere versie van het interview met Stefan Tieleman van Twitter lees je in dit artikel op Numrush. In de podcast Rush Talk wordt deze week dieper ingegaan op de veranderende rol van social media, en de impact van live events zoals het songfestival daarop.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!