Nou vooruit, dit intro is een beetje overdreven. Megan Keaney Anderson (VP Marketing Hubspot) heeft het wél gehad over keywords en linkbuilding. Maar dat was toen ze het had over 'het verleden en heden van seo'. Hubspot krijgt zo’n 60% van zijn traffic door oude content, dus via zoekmachines. Voordat ze in de toekomst kijkt, een paar tips voor seo anno 2016:
- Mobiel internet is nu groter dan ‘gewone’ sites en Google rankt websites die zijn geoptimaliseerd voor mobiel hoger. Mensen zoeken niet achter hun computer, maar overal waar ze toevallig zijn
- Veilige sites krijgen voorrang boven slecht beveiligde sites, https is de norm
- Snelle sites scoren beter in seo dan langzame
- Kliks zijn niet meer nodig, de beste informatie wordt kant-en-klaar op positie 1 opgediend. Het herstructureren van content en aandacht voor ‘snippits’ loont.
Anderson benadrukt het belang van mobile: 60% van de online tijd gaat naar mobiel en 86% daarvan wordt aan apps besteed. Wie dat weet, kan raden wat van belang is voor de toekomst van seo:
1.Spotlight search
De spotlight op mobiele devices weet steeds beter zijn weg te vinden, ook in app-content van bijvoorbeeld Yelp en Medium
2.Social search
Google krijgt 3,5 miljard searches op een dag, Facebook al 1,5 miljard.
‘Facebook heeft zijn searchbalk vergroot. Dat wijst erop dat search steeds belangrijker wordt’
3.Voice search
Sire, Alexa en andere stemgestuurde diensten worden steeds populairder. Zoektermen worden irrelevanter, dagelijks taalgebruik relevant. Mensen roepen wat ze zoeken, in plaats van dat ze ervoor gaan zitten. ComScore voorspelt 200 miljoen voice searches per dag
4.Conversational search
Search gericht op Facebook Messenger, Whatsapp en andere chatdiensten groeit explosief. Het is al mogelijk om direct orders te plaatsen via Facebook Messenger.
Hoe maak je een goede contentstrategie? Keany Anderson zegt: ‘Kijk naar gedrag, maak dan de strategie en kijk welke technologie daar bij past. Volg de grote netwerken en maak snel gebruik van de innovaties die ze doen.’