Premium

Sprinter Sports start in Nederland als ‘jouw nieuwe sportwinkel’ op de fundamenten van Perry Sport en Aktiesport

De van oorsprong Spaanse retailer wil na Portugal nu ook Nederland veroveren. Een brede campagne start maandag.

Afbeelding: Sprinter Sports

Na ruim twee jaar voorbereiding start de van oorsprong Spaanse sportwinkelketen Sprinter Sports officieel in Nederland. Het achterliggende bedrijf heeft in de afgelopen tijd tientallen winkels van Perry Sport en Aktiesport omgebouwd tot Sprinter-winkels en lanceert nu ook een nieuwe webwinkel en eerste mediacampagne.

Sprinter Sports is een merk van International Sports Retail Group (ISRG) en heeft in Spanje en Portugal totaal honderden winkels. De keten wil nu ook Nederland veroveren. Dat gebeurt op de fundamenten van Perry Sport en Aktiesport, twee merken die onder Sports Unlimited Retail (SUR) vallen. ISRG en SUR maken op hun beurt allebei onderdeel uit van JD Sports, dat in Nederland dus twee merken laat vallen om vol in te zetten op de derde, hier nog een nieuwkomer. Om Nederland voor te bereiden op die verandering, toonden de winkels en online kanalen van Perry Sport en Aktiesport de afgelopen maanden al verwijzingen naar Sprinter. Vandaag markeert het officiële afscheid van Perry Sport en Aktiesport en de start van Sprinter.

Sprinter Nederland lancering
Voorbereidingen in de Westerkerk voor het Sprinter-evenement Afbeelding: Adformatie

Vamos

Om die lancering te vieren, heeft de retailer op 28 september de iconische Westerkerk in hartje Amsterdam afgehuurd voor een presentatie en achtereenvolgende sportsessie met enkele tientallen klanten en influencers. Camiel Schreurs, manager e-commerce en marketing van Sprinter Nederland, vertelt over het samenvoegen van twee webwinkels in één nieuwe. De Sprinter-webwinkel is een dag voor de lancering live gegaan. Rahsaan Janssen, brand & media lead van Sprinter Nederland, doet vervolgens de lokale campagnestrategie uit te doeken. De retailer introduceert hier de nieuwe tagline ‘Vamos’, een Spaanse uitdrukking. Janssen: ‘Vamos heeft de kracht van let’s go en tegelijkertijd ook van het samen doen.’ Het Sprinter-team zegt na eigen onderzoek vertrouwen te hebben in de keuze voor een Spaanse tagline in Nederland. ‘Wij Nederlanders houden behoorlijk van Spanje. Iedereen kan een woordje meepraten op zijn eigen niveau.’ Maar Janssen beaamt ook dat Nederland Sprinter nog niet kent. Daar speelt de retailer op in met de slogan ‘Sprinter, jouw nieuwe sportwinkel’, die onder andere het einde van de tv-commercial vormt.

Niet nieuw is de doelgroep, geeft Janssen desgevraagd aan. Sprinter richt zich – net zoals Perry Sport en Aktiesport dat deden – op mensen tussen de 25 en 50 jaar die enthousiast zijn over sport. Ongeacht het sportniveau en het type sport, benadrukt hij. Binnen de doelgroep is er extra focus op bijvoorbeeld families – ook dat klinkt bekend. Sprinter wil het assortiment van sportproducten wel verbreden om meer mensen aan te spreken.

Campagne

Op maandag 2 oktober start een landelijke campagne om Sprinter te introduceren aan heel Nederland. De campagne, ontwikkeld door reclamebureau Persuade, krijgt een looptijd van een half jaar en loopt onder meer op televisie, online, sociale media, influencers, pr en evenementen, vertelt Janssen. De winkels maken ook onderdeel uit van het mediaplan.

Uitbreiden webwinkel én retail

De officiële lancering van Sprinter in Nederland betekent niet dat al het werk achter de rug is. Er zijn nog 27 winkels van Perry Sport en Aktiesport die Sprinter de komende maanden om wil bouwen tot Sprinter-winkels, bijvoorbeeld.

En de splinternieuwe webwinkel krijgt – als alles volgens plan verloopt – in oktober verschillende nieuwe functies, waaronder een loyaliteitsprogramma voor klanten en een marketplace. Dat laatste betekent dat andere verkopers hun producten in de webwinkel van Sprinter kunnen aanbieden, waardoor de consument meer keuze krijgt en Sprinter meer inkomsten genereert. Websitebezoekers zullen later ook gesponsorde producten te zien krijgen in de Sprinter-webwinkel, geeft Schreurs aan. Wanneer dit gaat gebeuren kan hij nog niet vertellen.

Na het ombouwen van (een deel) de resterende Perry Sport- en Aktiesport-winkels heeft Sprinter straks tientallen winkels verspreid in Nederland. Janssen en Schreurs spreken de ambitie uit om ook nieuwe vestigingen te openen, maar kunnen in dit vroege stadium nog geen details geven. Het plan om het aantal winkels uit te breiden staat in schril contrast met de nieuwsberichten over retailers in financiële nood. Het meest recente voorbeeld is het faillissement van BCC. Schreurs noemt retail erg belangrijk en ziet toekomst in de combinatie van online en offline. ‘Veel mensen hebben behoefte aan advies voordat ze sportproducten kopen, en ze willen een product vaak ook even vasthouden of passen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie