Sonos ontslaat marketeers tijdens reputatiecrisis

Sonos zit middenin een enorme reputatiecrisis vanwege zijn slechte app, waardoor het snijden in marketing extra opvalt.

Een nieuwe Sonos-speaker
Afbeelding: Sonos

Luidspreker- en hoofdtelefoonfabrikant Sonos ontslaat zes procent van zijn personeel (circa 100 personen), waaronder marketeers. Naar verluidt sluit het bedrijf ook meerdere klantenservicekantoren. De bezuinigingen vallen op omdat Sonos middenin een grote reputatiecrisis zit, want zijn in mei gelanceerde nieuwe app heeft veel gebruikers en verkooppartners boos gemaakt. De ceo van Sonos nam onlangs verantwoordelijkheid voor de crisis en beloofde 'alles op alles te zetten' om het tij te keren. 

Problemen bij Sonos

De vernieuwde app is instabiel en mist functies die wel in de vorige app zaten, waardoor veel klanten klagen op sociale media en bij verkooppunten. In de appwinkels van Google en Apple is de goede gebruikersscore van de Sonos-app gedaald naar een pijnlijke 1,3 ster op schaal van 1 tot 5. Verschillende invloedrijke techmedia hebben Sonos-speakers vanwege de slecht functionerende app lager in hun koopgidsen gezet en ook een onbekend aantal verkooppartners is gestopt met het aanraden van Sonos-apparatuur. 

Sonos verwacht 20 tot 30 miljoen dollar mis te lopen door de malaise, onder andere vanwege lagere verkopen en het noodgedwongen uitstellen van twee nieuwe producten. Bij de presentatie van zijn tweedekwartaalcijfers gaf ceo Patrick Spence aan dat het oplossen van de appproblemen namelijk 'de hoogste prioriteit heeft'.

Ontslagen

Middenin de reputatiecrisis volgt het besluit om circa 100 medewerkers op straat te zetten, nieuws dat als eerste gerapporteerd werd door The Verge. Ceo Spence bevestigt de ontslagen aan de techpublicatie en zegt dat die nodig zijn om Sonos op de lange termijn gezond te houden. De ontslagen hebben geen invloed op het oplossen van de appproblemen, stelt hij. 

De ceo gaat niet inhoudelijk in op de claim van The Verge dat Sonos verschillende klantenservicekantoren gaat sluiten, waaronder in Amsterdam. Volgens de techtitel vallen er ook ontslagen in teams die zich bezighouden met marketing, productontwikkeling en - opmerkelijk - softwarekwaliteit. 

Update 27 augustus: een woordvoerder van Sonos stelt tegenover Adformatie dat het bedrijf geen eigen klantenservicekantoor in Amsterdam heeft, maar gebruikmaakt van een partner die helpt bij de klantenservice. Die samenwerking loopt gewoon door, van een sluiting is volgens de woordvoerder geen sprake.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Van T
Good een big
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie