Premium

Ruimte voor strategisch sparren nog steeds voor verbetering vatbaar

GROTE MARKETING ENQUÊTE 2021 | Vorig jaar zagen marketeers weinig ruimte om strategisch te sparren. Dit jaar is het nog iets erger geworden.

Sparren?
Shutterstock

Jaarlijks terugkerende onderwerpen bij de Grote Marketing Enquête? Of de marketeer wel voldoende tijd krijgt (of neemt!) om strategisch te sparren, of marketing wel voldoende vertegenwoordigd is op c-level, of het merkbeleid binnen de eigen organisatie wel consistent genoeg is… Heel grote verschuivingen ten opzichte van vorig jaar zijn niet te zien en daarmee zou de conclusie kunnen zijn: er is nogal wat werk te doen.

Stelling: binnen mijn organisatie is er te weinig ruimte voor strategisch sparren

Antwoord                                                                 2021                       2020

Helemaal mee oneens                                             10,5%                     11,4%

Mee oneens                                                            30,0%                     41,5%

Neutraal                                                                  25,3%                     17,9%

Mee eens                                                                27,9%                     23,6%

Helemaal mee eens                                                 6,3%                      5,7%

Zorgwekkend

Het gebrek aan ruimte om strategisch te sparren binnen de eigen organisatie is misschien nog wel het meest zorgwekkende gegeven. Ruim een derde (34 procent) maakt hier gewag van en dat is 5 procent meer dan vorig jaar. En ook het niet consistente merkbeleid blijkt nog altijd een issue te zijn. Meer nog dan vorig jaar zelfs (33 versus 28 procent).

Stelling: binnen mijn organisatie wordt het merkbeleid niet consistent gebruikt

Antwoord                                                                 2021                      2020

Helemaal mee oneens                                             8,1%                      8,1%

Mee oneens                                                             28,4%                    38,2%

Neutraal                                                                  30,2%                    26,0%

Mee eens                                                                27,9%                    26,0%

Helemaal mee eens                                                 5,3%                      1,6%

Lange termijn

Kijken marketeers over de schutting naar hun soortgenoten, dan stellen ze vast dat marketeers te veel bezig zijn met uitvoeren op de korte termijn en te weinig op de lange termijn. Interessant, want uit ‘de meest gewaardeerde KPI’s’ bleek duidelijk dat het belang dat ze zélf hechten aan ‘lange termijn merkbouw’ groot is.

Stelling: marketeers zijn te veel bezig met uitvoeren op korte termijn en te weinig met lange termijn

Antwoord                                                                 2021                       2020

Helemaal mee oneens                                             3,3%                      2,4%

Mee oneens                                                            15,8%                    17,9%

Neutraal                                                                  33,0%                    26,8%

Mee eens                                                                38,6%                     43,1%

Helemaal mee eens                                                 9,3%                      9,8%

Goed bezig

De aandacht voor marketing in de boardroom tot slot, bijna de helft van de marketeers verwacht dat dit de komende 12 maanden zal toenemen. Mooi cijfer? Ja toch? Ware het niet dat deze verwachting vorig jaar door bijna 60 procent van de marketeers werd uitgesproken. 43 procent zegt dat de aandacht gelijk zal blijven. We zijn kortom goed bezig, maar we zijn er nog niet!

Zal de aandacht voor marketing in de boardroom van uw organisatie de komende 12 maanden:

Antwoord                                                                 2021                       2020

Toenemen                                                               48,6%                     59,3%

Gelijk blijven                                                             42,8%                    31,7%

Afnemen                                                                 1,9%                      4,1%

Weet ik niet                                                              6,7%                      4,9%

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie