Jaarlijks terugkerende onderwerpen bij de Grote Marketing Enquête? Of de marketeer wel voldoende tijd krijgt (of neemt!) om strategisch te sparren, of marketing wel voldoende vertegenwoordigd is op c-level, of het merkbeleid binnen de eigen organisatie wel consistent genoeg is… Heel grote verschuivingen ten opzichte van vorig jaar zijn niet te zien en daarmee zou de conclusie kunnen zijn: er is nogal wat werk te doen.
Stelling: binnen mijn organisatie is er te weinig ruimte voor strategisch sparren
Antwoord 2021 2020
Helemaal mee oneens 10,5% 11,4%
Mee oneens 30,0% 41,5%
Neutraal 25,3% 17,9%
Mee eens 27,9% 23,6%
Helemaal mee eens 6,3% 5,7%
Zorgwekkend
Het gebrek aan ruimte om strategisch te sparren binnen de eigen organisatie is misschien nog wel het meest zorgwekkende gegeven. Ruim een derde (34 procent) maakt hier gewag van en dat is 5 procent meer dan vorig jaar. En ook het niet consistente merkbeleid blijkt nog altijd een issue te zijn. Meer nog dan vorig jaar zelfs (33 versus 28 procent).
Stelling: binnen mijn organisatie wordt het merkbeleid niet consistent gebruikt
Antwoord 2021 2020
Helemaal mee oneens 8,1% 8,1%
Mee oneens 28,4% 38,2%
Neutraal 30,2% 26,0%
Mee eens 27,9% 26,0%
Helemaal mee eens 5,3% 1,6%
Lange termijn
Kijken marketeers over de schutting naar hun soortgenoten, dan stellen ze vast dat marketeers te veel bezig zijn met uitvoeren op de korte termijn en te weinig op de lange termijn. Interessant, want uit ‘de meest gewaardeerde KPI’s’ bleek duidelijk dat het belang dat ze zélf hechten aan ‘lange termijn merkbouw’ groot is.
Stelling: marketeers zijn te veel bezig met uitvoeren op korte termijn en te weinig met lange termijn
Antwoord 2021 2020
Helemaal mee oneens 3,3% 2,4%
Mee oneens 15,8% 17,9%
Neutraal 33,0% 26,8%
Mee eens 38,6% 43,1%
Helemaal mee eens 9,3% 9,8%
Goed bezig
De aandacht voor marketing in de boardroom tot slot, bijna de helft van de marketeers verwacht dat dit de komende 12 maanden zal toenemen. Mooi cijfer? Ja toch? Ware het niet dat deze verwachting vorig jaar door bijna 60 procent van de marketeers werd uitgesproken. 43 procent zegt dat de aandacht gelijk zal blijven. We zijn kortom goed bezig, maar we zijn er nog niet!
Zal de aandacht voor marketing in de boardroom van uw organisatie de komende 12 maanden:
Antwoord 2021 2020
Toenemen 48,6% 59,3%
Gelijk blijven 42,8% 31,7%
Afnemen 1,9% 4,1%
Weet ik niet 6,7% 4,9%