Alleen de schoenen van Dr. Martens mogen gebruik maken van geel stiksel. Op 19 februari 2021 bepaalde de rechter in Den Haag dat schoenenwinkel Van Haren onmiddellijk moet stoppen met de verkoop van schoenen, in dit geval de 5th Avenue boots, met geel gekleurd stiksel. Dr. Martens bezit namelijk een merkregistratie van een positiemerk voor zijn gele stiksel.
Positiemerk
De ‘boots’ van Dr. Martens zijn al sinds 1960 op de markt. Één van de meeste opvallende kenmerken van de schoenen is het stiksel in de kleur geel. Om zich tegen na-apers te kunnen verweren heeft Airwair, het bedrijf achter Dr. Martens, een bijzonder merk geregistreerd: een zogenaamd positiemerk. Een positiemerk geeft bescherming voor de specifieke wijze waarop het merk op het product wordt aangebracht. In dit geval het gele stiksel op de rand van de schoen.
Registratie niet makkelijk
Deze positiemerken zijn relatief nieuw, ze zijn pas onlangs in de wet opgenomen. Registratie van dit soort merken is niet eenvoudig. Veel aanvragen van positiemerken worden afgewezen wegens gebrek aan onderscheidend vermogen, bijvoorbeeld omdat ze slechts als versiering worden gezien of omdat ze te eenvoudig zijn. Positiemerken die het niet haalden zijn bijvoorbeeld; de zwarte V op schoen, het rode label in de pet en de rode stip in de Tefal-pan.
Inburgering
Dat het positiemerk van Dr. Martens het wel gehaald heeft en van de rechter zelfs ruime bescherming krijgt, komt vooral omdat Airwair in deze procedure met veel bewijsmateriaal kon aantonen dat het gele stiksel van zijn schoenen al heel lang erg bekend is en sterk onderscheidend vermogen bezit. Zo liet het bedrijf zien dat NRC Handelsblad en de Volkskrant al in 1993 over het herkenbare gele stiksel schreven.
Inbreuk
Volgens de rechter maken de schoenen van Van Haren inbreuk op het positiemerk van Dr. Martens. Het feit dat de stiksels op de schoenen van Van Haren niet echt geel zijn, maar eerder metaalkleurig of koper, doet volgens de rechter niet terzake: ‘afhankelijk van de lichtval liggen ze daar wel dicht tegen aan.’
Meer procedures
Toch is de zaak nog lang niet klaar met deze uitspraak. Los van een eventueel hoger beroep van Van Haren, probeert de schoenenwinkel in een aparte procedure bij het Benelux merkenbureau het geregistreerde positiemerk van Airwair onderuit te halen. De uitkomst daarvan moet worden afgewacht, maar deze klinkende overwinning van Dr. Martens bij de rechter doet vermoeden dat het bedrijf ook bij het merkenbureau wel aan het langste eind zal trekken.
Bas Kist - Merkenbureau Chiever
Lees ook: CZ & Dr. Martens, eerste adverteerders op Snapchat’s nieuwe Commercials
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!