Overslaan en naar de inhoud gaan

Rechter in Den Haag: 'Afblijven van geel stiksel Dr. Martens'

Winkelketen Van Haren moet onmiddellijk stoppen met de verkoop van schoenen met geel gekleurd stiksel.
Rechter in Den Haag: 'Afblijven van geel stiksel Dr. Martens'
Rechter in Den Haag: 'Afblijven van geel stiksel Dr. Martens'
© Airwair Dr. Martens
Rechter in Den Haag: 'Afblijven van geel stiksel Dr. Martens'
Rechter in Den Haag: 'Afblijven van geel stiksel Dr. Martens'
© Airwair Dr. Martens

Alleen de schoenen van Dr. Martens mogen gebruik maken van geel stiksel. Op 19 februari 2021 bepaalde de rechter in Den Haag dat schoenenwinkel Van Haren onmiddellijk moet stoppen met de verkoop van schoenen, in dit geval de 5th Avenue boots, met geel gekleurd stiksel. Dr. Martens bezit namelijk een merkregistratie van een positiemerk voor zijn gele stiksel. 

related partner content for mobile comes here
Positiemerk
Positiemerk

Positiemerk

De ‘boots’ van Dr. Martens zijn al sinds 1960 op de markt. Één van de meeste opvallende kenmerken van de schoenen is het stiksel in de kleur geel. Om zich tegen na-apers te kunnen verweren heeft Airwair, het bedrijf achter Dr. Martens, een bijzonder merk geregistreerd: een zogenaamd positiemerk. Een positiemerk geeft bescherming voor de specifieke wijze waarop het merk op het product wordt aangebracht. In dit geval het gele stiksel op de rand van de schoen.

Registratie niet makkelijk

Deze positiemerken zijn relatief nieuw, ze zijn pas onlangs in de wet opgenomen. Registratie van dit soort merken is niet eenvoudig. Veel aanvragen van positiemerken worden afgewezen wegens gebrek aan onderscheidend vermogen, bijvoorbeeld omdat ze slechts als versiering worden gezien of omdat ze te eenvoudig zijn. Positiemerken die het niet haalden zijn bijvoorbeeld; de zwarte V op schoen, het rode label in de pet en de rode stip in de Tefal-pan.

Positiemerken die registratie niet haalden
Positiemerken die registratie niet haalden

Inburgering

Dat het positiemerk van Dr. Martens het wel gehaald heeft en van de rechter zelfs ruime bescherming krijgt, komt vooral omdat Airwair in deze procedure met veel bewijsmateriaal kon aantonen dat het gele stiksel van zijn schoenen al heel lang erg bekend is en sterk onderscheidend vermogen bezit. Zo liet het bedrijf zien dat NRC Handelsblad en de Volkskrant al in 1993 over het herkenbare gele stiksel schreven.

5th Avenue boot met geel stiksel
5th Avenue boot met geel stiksel

Inbreuk

Volgens de rechter maken de schoenen van Van Haren inbreuk op het positiemerk van Dr. Martens. Het feit dat de stiksels op de schoenen van Van Haren niet echt geel zijn, maar eerder metaalkleurig of koper, doet volgens de rechter niet terzake: ‘afhankelijk van de lichtval liggen ze daar wel dicht tegen aan.’

Meer procedures

Toch is de zaak nog lang niet klaar met deze uitspraak. Los van een eventueel hoger beroep van Van Haren, probeert de schoenenwinkel in een aparte procedure bij het Benelux merkenbureau het geregistreerde positiemerk van Airwair onderuit te halen. De uitkomst daarvan moet worden afgewacht, maar deze klinkende overwinning van Dr. Martens bij de rechter doet vermoeden dat het bedrijf ook bij het merkenbureau wel aan het langste eind zal trekken. 

Bas Kist - Merkenbureau Chiever

Lees ook: CZ & Dr. Martens, eerste adverteerders op Snapchat’s nieuwe Commercials

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in