Premium

De tools die Nizar Ben Messaoud inzet voor inspiratie

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Nizar Ben Messaoud van Unilever.

Nizar Ben Messaoud

Deze week was Nizar Ben Messaoud, brand manager van Calvé en Hellmann’s (Unilever), curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde hij zijn inspiratie op de LinkedIn-pagina van Nils Adriaans én Adformatie (één bijdrage per dag).

Ben Messaoud over zijn week: 'Een sterke sensatie die door je lichaam stroomt, en gepaard gaat met een golf van energie en duidelijkheid. Je voelt je mentaal gestimuleerd en hebt het antwoord gevonden om een complex probleem op te lossen, of iets helemaal nieuws te creëren. De muren zijn gebroken, en heldere gedachtes blijven over. Dit is inspiratie voor mij. Ik ben ernaar op zoek, maar het is niet altijd daar wanneer ik het nodig heb. Het heeft iets ongecontroleerds, tegen het mystieke aan. Gelukkig zijn er wel tools die ik gebruik om mezelf te inspireren. De aankomende week deel ik deze tools graag met jullie!'

Hier zijn 5 pic(k)s:

1. De kracht van verveling - 'Ik kies er bewust voor om tijdens sommige treinritten helemaal niets te doen'

'Een brein dat zich verveelt kan een grote bron zijn van creativiteit. Klinkt gek, hè? Want we zijn verslaafd geraakt aan de zoektocht om juist verveling te vermijden. Een groot deel van de entertainment-industrie is erop gericht om ons juist niet dat ongemakkelijke gevoel van verveling te geven. We scrollen graag kilometers door Instagram, binge-watchen de nieuwste serie of zetten een podcastje op tijdens een wandeling om productief te zijn. Verder plannen we graag onze sprints zo vol, dat er geen ruimte wordt gemaakt voor verveling. Maar wat als we niet meer hoeven te zoeken naar creativiteit, en alleen de bron van creatieve energie hoeven te vinden in onszelf?
 
We kunnen de verveelde geest gebruiken als een tool voor mentale stimulatie. Als je dit voor het eerst doet, kan je dit als heel ongemakkelijk ervaren. Houd je het even vol, dan wordt er ruimte gecreëerd in onze ‘mind’ en stromen de nieuwe ideeën binnen. Persoonlijk kies ik er bewust voor om tijdens sommige treinritten helemaal niets te doen. Probeer ik af en toe naar buiten te staren in plaats van naar m'n telefoon. Of geniet ik soms van mijn ontbijt in stilte en zonder afleiding.
 
Door verveling actief in te zetten, kom ik tot inspiratie voor nieuwe campagnes, marketingslogans en marktstrategieën. Hoe zet jij verveling in als tool voor inspiratie?'

'Een groot deel van de entertainment-industrie is erop gericht om ons juist niet dat ongemakkelijke gevoel van verveling te geven'
'Een groot deel van de entertainment-industrie is erop gericht om ons juist niet dat ongemakkelijke gevoel van verveling te geven'

2. Een voedingsbron voor inspiratie - 'Als een antropoloog bestudeer ik eetgewoontes van de lokale cultuur'

'Ik heb een ontzettend grote passie voor food, en zie mezelf als een echte foodie. Van huis uit is goed en lekker eten met de paplepel ingegoten, en is voedsel een belangrijk onderdeel van mijn leven gebleven. Het is meer dan alleen eten, het is een bron van inspiratie, verbinding met nieuwe culturen, maar ook een reden om samen te komen en goede gesprekken te voeren.
 
Geen verrassing dat ik helemaal in mijn element ben als brand manager voor de merken Calvé & Hellmann’s*. Met veel plezier probeer ik mezelf op de hoogte te houden van de vele foodtrends. 

Hierbij de ‘key ingredients for food inspo’:
Ga eens buiten de deur eten. Vaak beginnen food trends buitenshuis, en vinden we deze later in een supermarkt. In Nederland hebben we een rijke diversiteit aan culturen, en het voordeel hiervan is dat elk zijn of haar eigen keuken meeneemt. Ik bezoek graag food truck festivals, Rotterdamse markten, toko’s en restaurants om nieuwe foodtrends en gerechten te ontdekken.

Bezoek een supermarkt als je in het buitenland bent. Vaak tot grote frustratie van mijn reisgenoten, want als een antropoloog bestudeer ik eetgewoontes van de lokale cultuur door rond te struinen in een buitenlands warenhuis.

#foodtok. TikTok transformeert de manier hoe we eten. Met snelle en flitsende filmpjes wordt er een viraal gerecht klaargemaakt. 5 minuten foodtokken, geeft je voldoende input voor een maand aan voedsel-inspiratie.

Netflix is ook een grote bron van food inspiration. Mijn favoriete series zijn: Chef’s table & Street Food. Hier delen inspirerende chefs met een grote passie voor culinaire tradities hun persoonlijke verhaal en band met voedsel. Met groot vakmanschap en liefde hebben zij gerechten tot in de detail geperfectioneerd. Door Netflix kunnen zij nu ook de wereld met hun verhalen inspireren.

Tenslotte YouTube. Is natuurlijk een onuitputtelijke bron van chefs die recepten met de wereld delen. Zelf raak ik ontzettend geïnspireerd door Amaury Guichon. Hij maakt de meest spectaculaire gebak en chocolade-creaties, zijn producties zijn echt kunststukjes. Denk aan een chocolade-schildpad, of zee-draak, niets is te gek voor hem.'

* Bekijk hier de Hellmann’s campagne van Blauw Gras en Glasnos met food influencers Jord & Vanja die de kijkers meenemen naar de streetfood culture van New York https://www.adformatie.nl/campagnes/hellmanns-gaat-terug-naar-de-straten-van-new-york


 

Amaury Guichon
Amaury Guichon

3. Het Tijdgeest model - 'Momenteel beweegt de samenleving zich naar de blauwe tijdgeest'

'Wij marketeers kunnen helaas niet het orakel van Delphi raadplegen, en moeten dus andere manieren vinden om grip te krijgen op trends en ontwikkelingen in de markt. Het Tijdgeest model van Peter Heshof (van trend- en marketingbureau Bloom) vind ik een interessante tool om ontwikkelingen te duiden, te voorspellen en te vertalen naar merken. Het gaat uit van het principe dat trends zich ontwikkelen volgens een vast patroon, dat zich naar verloop van tijd herhaalt.
 
Momenteel beweegt de samenleving zich naar de blauwe tijdgeest, waar de rationale wereld centraal staat. In een tijd waarin desinformatie steeds makkelijker verspreidt wordt door onbetrouwbare instanties en influencers, zullen mensen zich willen wapenen met harde data en wetenschap.
Consumenten zullen op zoek zijn naar producten die goed zijn voor zichzelf en de planeet. Steeds meer producten zullen gepersonaliseerd worden op basis van persoonlijke behoeftes.
Denk aan shampoo, speciaal 'geformuleerd' voor jouw specifieke haartype. En tenslotte zijn gepersonaliseerde vitaminepillen (zoals van Viteezy.nl) ook in opkomst; die moeten ons helpen om controle te houden over onze gezondheid. De essentie: the future is already here...'

Het Tijdgeest model van Peter Heshof
Het Tijdgeest model van Peter Heshof

4. Iedereen een bron van inspiratie kan zijn

'Ik wil vandaag een evenement in de spotlight zetten dat mij ontzettend heeft geïnspireerd: One Young World, Forum For Young Leaders. Dit platform brengt jonge leiders van over de hele wereld bij elkaar, met één gemeenschappelijk doel: een positieve verandering maken in de wereld.
 
Zelf was ik aanwezig tijdens de Summit van 2021, waar bekende sprekers aan het woord waren zoals Angela Merkel, Paul Polman en NBA-ster Stephen Curry.

De verhalen van de ‘onbekende helden’ blijven mij het meest bij. Bijvoorbeeld het verhaal van Peter Ogik uit Oeganda, die opkomt voor het verbeteren van de mensenrechten van personen met albinisme.
Hij was zelf jarenlang gestigmatiseerd in zijn gemeenschap, waar kennissen en familie afstand van hem namen direct na zijn geboorte. Het was lastig opgroeien, want op school werd hij gepest, kinderen dachten namelijk dat hij vervloekt was. Gelukkig heeft dit alles hem niet doen breken, maar hem juist kracht gegeven om tegen discriminatie te vechten. Nog mooier, hij kan nu de successen die zijn stichting heeft behaald in Oeganda delen met de rest van de wereld!
 
Het geeft mij ontzettend veel energie om te zien dat wereldwijd mensen bezig zijn met oplossingen voor de grote uitdagingen die we hebben in de maatschappij. Het doet me dan ook realiseren dat iedereen een bron van inspiratie kan zijn, ieder kan het verschil maken, zolang je maar met passie werkt. We moeten nooit hoop verliezen, want morgen is weer een nieuwe dag!'

'Het geeft mij ontzettend veel energie om te zien dat wereldwijd mensen bezig zijn met oplossingen voor de grote uitdagingen die we hebben in de maatschappij'
'Het geeft mij ontzettend veel energie om te zien dat wereldwijd mensen bezig zijn met oplossingen voor de grote uitdagingen die we hebben in de maatschappij'

5. De vrijmibo - ‘Freeflow’ van ideeën en inzichten

'Het is bijna weekend, en geheel toepasselijk wil ik de vrijdagmiddagborrel centraal stellen in mijn toptips voor inspiratie. En als je niet van borrelen houdt, treur niet en wissel het in voor een luchtige lunch, gezellige wandeling of koffietje.

De essentie is om een moment te hebben om groots te denken met vrienden/collega’s/creative agency’s. Waarin de gesprekspartners de tijd en ruimte voelen om te bouwen op elkaars ideeën en inzichten, zonder beoordeeld te worden. Het liefst ook ongestructureerd, zonder de kaders die een brainstorm meeting vaak wel heeft. De ‘freeflow’ van ideeën en inzichten leiden vaak tot waanzinnige creaties. 

Het idee om een kapsalon naar de ruimte te sturen ter promotie van de nieuwe Calvé Extra Knoflooksaus is bijvoorbeeld tijdens een spontane vrijdagmiddaglunch ontstaan. 

Gebruik je vrijdag, om de maandag met meer inspiratie te starten!'

'Gebruik je vrijdag, om de maandag met meer inspiratie te starten!'
'Gebruik je vrijdag, om de maandag met meer inspiratie te starten!'

Komende week is strateeg Margot Bouwman curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie