Orlando Wood, marketingwetenschapper en succesvol auteur, luidt de noodklok over waste in advertising. In een Memorability Workshop, georganiseerd door DDB Unlimited (8 maart, 16.00 uur), trekt hij samen met Aad Kuijper en Joris Gruiters ten strijde tegen commerciële boodschappen die niet goed genoegen worden onthouden. Wood spreekt van een ‘crisis in creativity’.
In zijn boek Lemon, windt Wood zich op over de vervlakking in advertising. ‘En terecht’, zegt Dick van der Lecq van DDB Unlimited, ‘want we weten dat slechts 4 procent van alle commerciële boodschappen positief wordt onthouden. Focus op de korte termijn heeft veel performance marketing en disposable content opgeleverd, maar pijnlijk weinig herinnering. Focus op de langere termijn, bijvoorbeeld op purpose, heeft niet zelden geleid tot abstracte manifesto-films die het goed doen in bestuurskamer en neuroscanner, maar nauwelijks sporen achterlaten in recall-onderzoek.’
Basiswetten
Natuurlijk vindt Wood dat marketeers moeten aansluiten op tijdgeest, nieuwe generaties en nieuwe trends. Maar hij wil meer bewustwording creëren voor de ‘basiswetten van onthoudbaarheid’. In de workshop neemt hij de deelnemers mee in de structuur van het brein en de consequenties hiervan voor reclamemakers. ‘Met voldoende impact komen zij wel in het kortetermijngeheugen, maar voor een positie in het langetermijngeheugen is veel meer nodig.’
Aad Kuijper (cco) en Joris Gruiters (head of strategy) zullen de ‘lessons learned’ voorzien van concrete voorbeelden en vertalen naar onze dagelijkse praktijk. De presentaties worden afgesloten met een debat en borrel.
Het event op 8 maart 16.00 uur bij DDB Unlimited is alleen toegankelijk voor genodigden. Onder de lezers van Adformatie werkzaam bij adverteerders worden 10 kaarten verloot. Aanmelden kan via: emma.thomassen@ddbunlimited.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!