Marketeers willen meer van hun online marketingactiviteiten zelf gaan uitvoeren. Zestig procent van de ondervraagden in de tweede editie van het In-housing Onderzoek van Inhousing.agency geeft aan dat te willen doen. De werving van marketing-talent is hierbij het belangrijkste knelpunt. Voor het onderzoek werden ruim zestig Nederlandse senior marketeers ondervraagd.
Een groot deel van de ondervraagde marketeers ervaart na het inhouse brengen van hun marketingactiviteiten een duidelijke verbetering van de marketingoperatie. Het ontwikkelen van nieuwe skills, nieuwe strategische ideeën en een betere toepassing van data in de organisatie, zijn enkele van de voordelen die worden gerapporteerd.
Adverteerders maken in toenemende mate de overstap om één of meerdere (digitale) marketingactiviteiten door het eigen marketingteam uit te laten voeren. Belangrijke motieven daarbij zijn: kortere doorlooptijden, verbetering van de interne kennis en de mogelijkheid om sneller te schakelen binnen campagnes.
De keuze voor in-housing wordt vaak ingegeven door kosten- en tijdbesparing. Maar na de transitie blijkt ook de kwaliteit van de marketingoperatie aanzienlijk te verbeteren.
Bijna de helft van de ondervraagden (48%) geeft daarbij aan 'ontwikkeling van nieuwe skills' als belangrijkste verbetering te ervaren. Daarnaast draagt in-housing ook bij aan een betere dynamiek binnen het marketingteam. De toevoeging van nieuwe personen, nieuwe skills, nieuwe technologie en daarmee ook het integreren van nieuwe processen binnen de marketingoperatie, blijken concrete leer- en verandermomenten.
Social en search
Vorig jaar was het thema ‘CRM & Emailmarketing’ (65%) de lijstaanvoerder van meest in-house uitgevoerde activiteiten. Dit jaar is dat ‘Social Media Management’ (65%). 60 Procent van de respondenten geeft aan op korte termijn (binnen zes maanden) één of meerdere digital marketingactiviteiten in-house te brengen. Waar vorig jaar sociale media en searchmarketing (SEA & SEO) de boventoon voerden en naar verwachting binnen zes maanden in-house zouden worden uitgevoerd, is het nu SEO dat de lijst aanvoert, gevolgd door websiteoptimalisatie.
Steven Pieneman, oprichter van Inhousing.agency: 'Kortere doorlooptijden en kostenbesparing worden het vaakst genoemd als reden voor in-housing. Dit zijn wat brede omschrijvingen, maar als we kijken naar de nummer 3, snelheid van besluitvorming, dan is het duidelijk dat de belangrijkste winst wordt verwacht op procesniveau en de mogelijkheid om ad hoc sturing op de marketingoperatie te realiseren.'
Barrières bij in-housing
43 Procent van de respondenten ervaart het gemis aan specialistisch talent als voornaamste barrière bij in-housing.
De vraag naar digital marketingtalent is onverminderd hoog en vormt daarbij een belangrijke bottleneck bij de versterking van marketingoperatie.
Het onderzoeksrapport is hier op te vragen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!