Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: marketeers willen meer taken zelf uitvoeren, talent grootste knelpunt

Onderzoek Inhousing.agency: Kortere doorlooptijden en kostenbesparing.
inhousing
© 123RF
inhousing
© 123RF

Marketeers willen meer van hun online marketingactiviteiten zelf gaan uitvoeren. Zestig procent van de ondervraagden in de tweede editie van het In-housing Onderzoek van Inhousing.agency geeft aan dat te willen doen. De werving van marketing-talent is hierbij het belangrijkste knelpunt. Voor het onderzoek werden ruim zestig Nederlandse senior marketeers ondervraagd.

related partner content for mobile comes here

Een groot deel van de ondervraagde marketeers ervaart na het inhouse brengen van hun marketingactiviteiten een duidelijke verbetering van de marketingoperatie. Het ontwikkelen van nieuwe skills, nieuwe strategische ideeën en een betere toepassing van data in de organisatie, zijn enkele van de voordelen die worden gerapporteerd.

Adverteerders maken in toenemende mate de overstap om één of meerdere (digitale) marketingactiviteiten door het eigen marketingteam uit te laten voeren. Belangrijke motieven daarbij zijn: kortere doorlooptijden, verbetering van de interne kennis en de mogelijkheid om sneller te schakelen binnen campagnes.

De keuze voor in-housing wordt vaak ingegeven door kosten- en tijdbesparing. Maar na de transitie blijkt ook de kwaliteit van de marketingoperatie aanzienlijk te verbeteren.

Bijna de helft van de ondervraagden (48%) geeft daarbij aan 'ontwikkeling van nieuwe skills' als belangrijkste verbetering te ervaren. Daarnaast draagt in-housing ook bij aan een betere dynamiek binnen het marketingteam. De toevoeging van nieuwe personen, nieuwe skills, nieuwe technologie en daarmee ook het integreren van nieuwe processen binnen de marketingoperatie, blijken concrete leer- en verandermomenten. 

Social en search

Vorig jaar was het thema ‘CRM & Emailmarketing’ (65%) de lijstaanvoerder van meest in-house uitgevoerde activiteiten. Dit jaar is dat ‘Social Media Management’ (65%). 60 Procent van de respondenten geeft aan op korte termijn (binnen zes maanden) één of meerdere digital marketingactiviteiten in-house te brengen. Waar vorig jaar sociale media en searchmarketing (SEA & SEO) de boventoon voerden en naar verwachting binnen zes maanden in-house zouden worden uitgevoerd, is het nu SEO dat de lijst aanvoert, gevolgd door websiteoptimalisatie.

Steven Pieneman, oprichter van Inhousing.agency: 'Kortere doorlooptijden en kostenbesparing worden het vaakst genoemd als reden voor in-housing. Dit zijn wat brede omschrijvingen, maar als we kijken naar de nummer 3, snelheid van besluitvorming, dan is het duidelijk dat de belangrijkste winst wordt verwacht op procesniveau en de mogelijkheid om ad hoc sturing op de marketingoperatie te realiseren.'

Barrières bij in-housing

43 Procent van de respondenten ervaart het gemis aan specialistisch talent als voornaamste barrière bij in-housing.

De vraag naar digital marketingtalent is onverminderd hoog en vormt daarbij een belangrijke bottleneck bij de versterking van marketingoperatie. 

Het onderzoeksrapport is hier op te vragen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in