Omzet fonQ in 2015 naar 66 miljoen euro

Merkstrategie werpt zijn vruchten af.

Fonq.nl mocht in 2015 66 miljoen euro bijschrijven, een omzetgroei van 35 procent voor het webwarenhuis.De omzetstijging is in lijn met het voorgaande jaar, waarin ook een groei van 35 procent werd behaald. Er werden ruim 900.000 pakketjes verstuurd, 30 procent meer orders dan het jaar ervoor.  

Fonq.nl (eigendom van wehkamp.nl) zegt dat de groei te danken is aan de sterke focus op het merk. De landelijke tv-campagne &;Mooi gevonden op fonQ.nl&; ging in het voorjaar van 2014 van start, en sindsdien wordt er in de organisatie structureel gebouwd aan het merk fonQ.

Inmiddels ligt de naamsbekendheid in Nederland op 65 procent. Voor de campagne was dat 22 procent. Ook het MOOI magazine, een fysiek inspiratiemagazine voor wonen, koken en lifestyle dat vier keer per jaar verschijnt, lanceerde het webwarenhuis eind 2015 vanuit brandingoverwegingen. 

Patrick Kerssemakers, CEO van fonQ: ‘Naast kortetermijndoelstellingen lag de focus de laatste jaren ook op het leggen van belangrijke merkfundamenten. De landelijke tv-campagne is daar een goed voorbeeld van; nu twee jaar later merken we nog steeds het effect. We willen nu een volgende crossmediale stap zetten. Het winnen van de Thuiswinkel Award 2016 in de categorie &;Wonen & Tuin&; en de ABN AMRO Webshop Award &;beste warenhuis&; zijn belangrijke signalen dat het merk fonQ sterker wordt en autoriteit claimt op het gebied van wonen, koken en lifestyle. Het mooiste hiervan is dat dit waarderingen zijn vanuit de consument.’

Gebruiksvriendelijker
Het afgelopen jaar werd er zondagbezorging ingevoerd en kreeg het Nederlandse domein fonQ.nl een responsive platform. De website is op deze manier gebruiksvriendelijk voor verschillende devices met hun eigen resoluties.

Kerssemakers: ‘Ruim de helft van het verkeer naar fonQ.nl is afkomstig van tablet en smartphone. Dit zal alleen maar toenemen. Daarom is het voor ons belangrijk &;mobile first&; te blijven denken.’. 

Het komende jaar wil fonQ samen mat de leveranciers verder groeien, en de organisatie uitbouwen. Daarnaast ziet fonQ groeikansen voor de buitenlandse domeinen. Op dit moment zorgen de buitenlandse webshops voor ruim tien procent van de totaalomzet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie