De winkelketen richt zich nu op volumeverkoop met tijdelijke aanbiedingen voor consumenten die van een product meerdere exemplaren kopen.
Tegelijkertijd maakte Sligro (met de formules Golff, MeerMarkt, Attent, ZomerMarkt/Rekra en Milo) bekend dat het zijn zelfstandige supermarkthouders geld gaat geven ter compensatie voor de lagere inkomsten die ze door de prijzenoorlog ontvangen. Het gaat om enkele tientallen miljoenen euro’s per jaar. Onder meer Laurus (Konmar) en C1000 gingen Sligro hierin al voor. Een woordvoerder van Albert Heijn wil niet zeggen of ook de AH-franchisers worden ondersteund: ‘De franchisers ondersteunen óns. Met de acties zien ze meer klanten in de winkel.’ De woordvoerder wijst erop dat er meer ‘transacties’ zijn genoteerd rond de kerstdagen dan in 2002. ‘Er is dus vaker afgerekend bij de kassa.’ Of de omzet daarmee is toegenomen, wil de woordvoerder niet kwijt.
Supermarktdeskundige Joop Holla van het onderzoeksbureau GfK claimt, kijkend naar de AH-advertenties zijn gelijk: ‘We zullen nu vaker tijdelijke aanbiedingen zien. De bodem van de prijzenslag is wel zo'n beetje bereikt. Structurele prijsverlagingen zitten er niet echt meer in.’
Holla ziet een relatie met de wensen van de leveranciers van de supermarkten. ‘De prijzen die hen voor de levensmiddelen worden betaald, worden per jaar vastgesteld. Aan het einde van 2003 is dat opnieuw gebeurd en ik heb van weinig strubbelingen gehoord. Fabrikanten zijn over het algemeen weinig bereid om hun prijs structureel te laten zakken, maar op tijdelijke aanbiedingen van hun product in de supermarkt zijn ze erg happig. Dat houdt het volume mooi op peil.’
Holla ziet in de nieuwe ‘hamsteractie’ van Albert Heijn een teken dat AH vooral gezinnen met kinderen voor zich wil winnen. ‘In dat segment is AH niet zo sterk. Maar met drie pakken luiers voor 16 euro minder dan normaal en andere 'bulkaanbiedingen' probeert AH te winnen onder deze 50 procent van de huishoudens.’ De AH-woordvoerder reageert simpelweg door te stellen dat de winkelketen in alle segmenten wil winnen.
Supermarktketen Spar begint komende week een reclamecampagne op de televisie. De inzet is echter niet zozeer de prijs, maar vooral het onder de aandacht brengen van de klantvriendelijkheid. De commercials worden evenwel gevolgd door een zogenoemde reminder (een herhalingsspotje later in het reclameblok) met daarin een aanbieding.
Ook concurrent Laurus komt met acties. Zijn formules Super de Boer en Konmar houden vanaf volgende week vier weken de prijzenparade, waarin kortingen van 40 tot 50 procent te halen zijn.
In het vakblad Foodmagazine spreekt directeur Jan Brouwer van Schuitema (C1000) de verwachting uit dat de prijzenslag nog wel even voortduurt: In 2004 zal ‘de strijd om de consumenteneuro’s weer ongekend hard zijn’, wijst Brouwer op de bezuinigingen van het kabinet. ‘Dit heeft ongetwijfeld invloed op de bestedingen aan levensmiddelen. Pas in de tweede helft van 2004 zal de brand van de prijzenoorlog hopelijk zijn uitgewoed.’ Zijn collega Frits van Eerd van Jumbo voegt eraan toe: ‘We moeten als branche de prijzenoorlog proberen te corrigeren. Het betekent voor iedere ondernemer een aderlating als we op deze manier verder gaan.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!