In de telecombusiness wordt er soms anders over gedacht (hoewel het voorgenomen schrappen van love brand XS4ALL inmiddels is teruggedraaid), maar bij het zojuist gefuseerde Zwanenberg-Struik piekeren ze er niet over om één van de negen foodmerken af te voeren. ‘Citaat.’
Op 16 maart kondigden de twee levensmiddelenconcerns Zwanenberg Food Group (ZFG) en Struik Foods Europe (goed voor respectievelijke omzetten van 420 en 120 miljoen euro) de krachten te bundelen. De fusie heeft geen ontslagen tot gevolg. Bij het nieuwe concern, dat de naam van de grootste partij gaat dragen, werken (1600 plus 200), 1800 mensen. Synergievoordelen wordt als voornaamste argument genoemd, want ‘schaalgrootte is vandaag de dag cruciaal’. Bovendien zijn beide bedrijven goed thuis in elkaars productsegmenten. (Houdbare) vleeswaren, soepen, sauzen, knakworsten en maaltijden.
Bestaansrecht
Marketing manager Jo-Anne van der Laan verzekert dat er aan de merkenportfolio’s van de samengevoegde bedrijven niets veranderd. Het voorbehoud luidt dan altijd ‘vooralsnog’, want wie kan - helemaal in tijden van corona – verder kijken dan een jaar? ‘Maar’, zegt Van der Laan: ‘Alle merken hebben hun eigen bestaansrecht en marktaandeel. Ze zijn groot genoeg om te continueren. We hebben geen enkel plan om daar iets aan te veranderen. Het is ook voor ons nog allemaal heel vers, eerst moeten we elkaar maar even leren kennen.’
Liever Kips
Het gaat om in totaal elf merken, zeven daarvan afkomstig van Zwanenberg: Kips is daarvan het merk dat vermoedelijk de sterkste top of mind awareness heeft, Zwan kent inmiddels een forse afzet in het buitenland en dan zijn er nog Chicken Tonight, El Mundo, Lupack, Plumrose en Huls. Dat laatste is een merk voor droge worst dat op dit moment een revitalisering ondergaat om de Nederlandse markt vanuit – nu vooral nog – Noordoost Nederland te veroveren.
Bij Struik is er – natuurlijk – Struik, een merk dat de laatste jaren (het bedrijf heeft het onder de vorige eigenaar, Van Drie, financieel moeilijk gehad), niet of nauwelijks is ondersteund, er zijn twee Britse merken, Bunlimited en Ye Olde Oak en een Duits merk, Sonnen Bassermann.
Van der Laan kan op dit moment nog niet veel kwijt over de toekomstige organisatie van marketing. ‘Maar het ligt voor de hand dat de afdeling marketing na verloop van tijd centraal zal worden neergezet.’