Overslaan en naar de inhoud gaan

Maradona’s bloedeigen dochters mogen zijn naam niet gebruiken

De rechten op de merknaam Maradona zijn in handen van Sattvica S.A. Inc.
Maradona
Maradona
© Shutterstock
Maradona
Maradona
© Shutterstock

Dalma en Dinorah, dochters van de in 2020 overleden voetbal-ster Diego Maradona, mogen de naam Maradona niet gebruiken. Althans dat stelt Sattvica, S.A. Inc., het bedrijf van Matias Morla, de voormalig advocaat van Maradona. Sattvica blijkt de rechten op de merknaam Maradona te bezitten. Op 13 januari 2022 startte het bedrijf in Florida een juridische procedure tegen de dochters.

related partner content for mobile comes here

Eigen naam?

Wat is dat nu! Die dames heten toch gewoon Maradona? Dan kan je toch niet eisen dat ze hun eigen naam niet mogen gebruiken? Mogelijk toch wel. Niet dat je met een merkrecht iemand kunt verbieden de telefoon op te nemen: ‘’Goedemiddag, met Dalma Maradona‘, maar het wordt toch anders als je je naam commercieel gaat gebruiken. En dat schijnen de dames te doen.

Oudste rechten

Blijkbaar proberen de zusters producten te verkopen waarbij ze de naam en een afbeelding van Diego gebruiken. En juist voor die producten bezit Sattvica de merkrechten. Met dit commerciële gebruik vallen de dames plotseling binnen het bereik van het merkenrecht en geldt het recht van de sterkste. En dat is de merkhouder, in dit geval Sattvica.

Langste eind

Sattvica bezit de rechten al sinds 2015. Of Maradona toen duidelijk voor ogen had dat zijn advocaat 7 jaar later ook zijn dochters gewoon voor de rechter zou slepen, zullen we nooit weten. Maar de kans lijkt groot dat Sattvica hier aan langste eind gaat trekken.

 

Bas Kist - Chiever

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in