Dat blijkt uit de nieuwste luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en GfK die zojuist bekend zijn gemaakt.
Het luisteraandeel van 3FM is gezakt van 16,8 naar 16,1% in de leeftijdscategorie 20-49 jaar. Daarmee is het verschil ten opzichte van Radio 538 (die stabiel bleef op 16,9%) verder toegenomen. Vorig jaar ging 3FM nog aan kop met een aandeel van 17,1%, ruim voor Radio 538 dat toen nog op 15,7% stond.
Q-music blijft het goed doen. De zender wint er in een jaar dik een procent bij (15,8%) en staat op het punt om 3FM voorbij te steken. Radio Veronica blijft hangen op 5,4%, terwijl nummer 4 Sky Radio de lichte winst van vorige maand weer ziet verdampen.
Robert Bernink, marketing directeur bij Q Music, noemt het interessant dat ‘Q-music twee jaar geleden nog vocht met Sky Radio en Veronica om de derde plaats en dat we inmiddels kunnen vaststellen dat we groter zijn dan de twee stations bij elkaar opgeteld. Wij gaan in ieder geval met een heel trots gevoel de kerstdagen in! ‘
Waar 3FM inlevert, weet Radio 2 het spoor omhoog vast te houden. Met een aandeel van 7,5% heeft het de 5e positie stevig in handen. Over het jaar genomen bedraagt de winst 21%. Sterkste groeier is Radio 10 dat er dit jaar 54% meer luisteraars bij kreeg (4,3%).
10+
In 10+ behoudt Radio 538 het marktleiderschap met een marktaandeel van 11,4. Iets minder dan vorige maand (11,7%), maar over het jaar genomen is er nog altijd sprake van groei. Q-music maakt een sprong en steekt zowel 3FM als Sky Radio voorbij.
De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.064 respondenten van 10 jaar en ouder. Adformatie biedt vanaf nu de cijfers in de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49.