follow the tweeter?
Recent publiceerde Remco Janssen op marketingfacts.nl een interessant overzicht met redenen waarom merken aanwezig zijn op Hyves (http://bit.ly/aLrvJl).
PR, voorlichting, service, polls, input voor productontwikkeling en recruiting blijken belangrijke drijfveren. Richtinggevend voor toepassingsmogelijkheden lijkt mij, ook voor zzp’ers en andere ondernemers.
Merken volgen ook nauwgezet de berichtgeving over hen op social media platforms om te vernemen wat de sentimenten zijn over hun producten en activiteiten. Imago en merkbeleving zijn naast – de in bijna alle gevallen kopieerbare – functionele eigenschappen vergaand waardebepalend. Hoe vergaand? Doorslaggevend vaak. Voor kleinere ondernemers speelt dit denk ik wat minder maar de lessen van de social mediahypes die ontstaan als je niet of onhandig reageert op vragen en kritiek vanuit jouw klantenkring en omgeving zijn wel voor iedere ondernemer interessant.
Twitter dan. Een interessante (vraag)stelling van Chris Stapper over volggedrag en twitterstrategie trok mijn aandacht. Aanleiding ook om na te denken over de zin en onzin van twitter voor een kleine zelfstandige zoals ik zelf ben.
“Ik volg je alleen als je mij volgt”
Door Chris Stapper op 02-09-2010 geplaatst op Ikki.nl (artikel)
Dit gaat over: followers , social network , twitter , vreemde mentaliteit
Dit gedrag komt vaak voor op twitter: mensen volgen zodat ze jou terugvolgen. Iemand gaan volgen geeft je vaak een goede kans dat die persoon je terugvolgt. Sommige mensen nemen dit een stap verder en unfollowen de mensen die hen niet terugvolgen. Dat vind ik persoonlijk vrij apart: ik follow mensen omdat ik het interessant vind wat ze zeggen, niet om extra followers te krijgen. Als je dit doet heb je blijkbaar niet zoveel interesse in je twitstream. Mensen zo unfollowen lijkt een beetje op followers afdwingen. Maar goed, ik wil het eigenlijk hebben over het effect dat dit follow/unfollowgedrag heeft.
Het resultaat van dit gedrag is een enorme hoeveelheid fictieve followers. Mensen die een flinke schare followers hebben, die hun tweets niet lezen. En andersom: mensen die hun eigen twitstream niet of amper lezen, die stream is enorm groot en de relevantie is onbekend. Dit zijn allemaal mensen die elkaar alleen ‘op papier’ kennen. En of de doelen van voornoemde twitteraars hiermee bereikt worden, betwijfel ik. Wie leest de tweets van mensen die je obligaat volgt? Hoe dan ook: zonde van de geïnvesteerde tijd!
Ik blijf bij mijn aanvankelijke twitter strategie. Ik volg mensen die tweeten over wat ik interessant vind. En ik tweet dingen waarvan ik denk dat ze interessant zijn. Zo krijg ik, hopelijk, followers die diezelfde dingen interessant vinden. En dat biedt mogelijkheden om hen beter te leren kennen. Als iemand mij niet terugvolgt, is dat prima, ik lees evengoed graag zijn of haar tweets.
Wat motiveert om op Twitter anderen te volgen en gevolgd te worden en wat heb je daar dan aan?
twitterstrategie
Het is natuurlijk het leukst als je gevolgd wordt om wat je te vertellen hebt en het is – ook als je ondernemer bent – een mogelijkheid (naast heel veel andere) om te laten zien wie je bent, wat je doet, wat je bezig houdt en hoe je denkt.
Ik ben erg nieuwsgierig naar de toegevoegde waarde van social media voor ondernemers. De kans op krijgen begint met geven denk ik. Toegevoegde waarde dus. De inhoud die je geeft bepaalt daarom denk ik wel wat de waarde is van jouw aanwezigheid op twitter, facebook, linkedin, blogsites en andere podia. Heb je niks te melden op twitter, dan word je daarom ook niet gevolgd en zal dat ook geen spin off hebben op zakelijk gebied. Wederkerigheid is een van de drivers onder marketing en verkoop.
Aantallen scoren en plaatjes sparen, zoals ik dat vroeger deed met voetbalplaatjes, kan een leuk tijdverdrijf zijn maar leidt tot niets anders dan een hoop plaatjes en een overvolle stream waarop de interessante berichten ondersneeuwen – hoewel daar wel weer streamspltsingstools voor zijn. Met je contactennetwerk op linkedin is het niet veel anders. Het gaat niet om de hoeveelheid maar om de kwaliteit. Van ken je elkaar en/of wil je elkaar kennen tot kan en wil je wat voor elkaar betekenen.
Volgen om gevolgd te worden kan toch wel een doel dienen anders dan dat je trots kan vertellen dat je 1000+ contacten hebt. Je kan er de mogelijkheid mee creëren om mensen nieuwsgieriger naar je te laten worden en om je te blijven volgen om wat je te zeggen hebt.
kiwimarketing
Kennen, aardig vinden en vertrouwen zijn de drie voorwaarden om verder te komen met elkaar dan een nietszeggende glimlach en wat smalltalk. Kennen is stap één op weg naar meer en daarom draagt volgen om gevolgd te kunnen worden daar wel aan bij.
En dan is het een vorm van marketing en netwerken.
K = Kosteloos (ja, OK, het vraagt wel wat van je tijd maar wanneer, hoe lang en hoe? da’s allemaal vrij).
I = Informeel, laagdrempelig en eenvoudig toepasbaar.
W = Waardevol, waarde toevoegend en een mooie stijloefening (zeg het maar in een halve zin en zo dat het toch voor lezers de moeite waard is).
I = Interactief, je krijgt directe feedback door de rechtstreekse reacties en door de toe- of afname van je “volggroep”.
KIWI-marketing, niet als bezweringsformule bedoeld hoor, maar als in kiwi, laaghangend fruit. Je hoeft het alleen maar te plukken.
____________________________________________________________________________
In zijn reactie onder deze blog geeft Kevin aan meer concrete voorbeelden op prijs te stellen.
Daartoe heb ik een aanvulling geschreven waarvoor ik je graag verwijs naar: nadere toelichting toepassingen twitter door zzp en mkb en om meer inzicht te krijgen in de ervaringen van ondernemers heb ik een poll opgestart: poll toepassing twiter door zzp en mkb. Ik ben benieuwd naar de ervaringen en reacties.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!