"Startpagina, al 10 jaar alles op een rijtje." Maar wel in tekstvorm. Rijtjes vol woorden; daar worden onze ogen moe van. En onderzoek heeft aangetoond dat internetgebruikers door de komst van bekende internetmerken steeds meer vertrouwd raken met hun merklogo's.
Reden genoeg voor een aantal Amsterdamse studenten van INHOLLAND en de HVA om gisteren de door hen ontwikkelde startpagina Kadaza officieel te lanceren. Kadaza onderscheidt zich volgens eigen zeggen door het via logo's toegang bieden tot uitsluitend de meest bezochte websites. 24 categorieën tonen alleen de logo's van de 24 meest populaire sites die uit onderzoek onder 2000 respondenten naar voren zijn gekomen.
Uit onderzoek van de bedenkers bleek verder dat huidige startpagina's vaak minder actueel zijn en teveel aanbieden, waardoor echt overzicht ontbreekt. Daarbij wordt er slechts een fractie van websites door internetters intensief gebruikt. Net als bij alle eerdere initiatieven is het doel van Kadaza dan ook om het navigeren op internet makkelijker en sneller te maken. En wordt er ook gebruik gemaakt van de vertrouwde Google zoekbalk. Daarnaast kunnen gebruikers via de integrale zoekmachine ook direct zoeken binnen YouTube, Wikipedia, Yahoo en Hyves.
De site oogt rustig en tevens eenvoudig, maar naar mijn mening misschien wel iets te simpel. "Al je favoriete zoekmachines en websites overzichtelijk bij elkaar" gaat niet op voor mij, maar waarschijnlijk wel voor de massa. Ons eigen vertrouwde MolBlog behoort in elk geval wel tot de 24 populairste weblogs van Nederland. Groot gebrek zie ik echter in het niet zelf kunnen aanpassen van de content.
Kadaza is natuurlijk niet de eerste visueel vormgegeven startpagina. Eind vorig jaar introduceerde Symbaloo de eerste visuele en bovendien 'customizable' startpagina van Nederland nadat Sputtr iets soortgelijks in de US had gedaan. Een eigen, aan te passen startpagina bestaande uit blokjes met iconen en logo's. Volgens mij nog steeds retehandig voor internetdummies en digibeten.
Maar het oog wil ook wat, dus bestaat er sinds kort het uiterst gelikte Startpix dat naast customizable bovendien een social aspect toevoegt vanuit een mooie 2.0 gedachte. De gevisualiseerde bookmarks kunnen o.a. via Twitter gedeeld worden.
Nog socialer is de Franse start-up Yoowalk, die de logo's zelfs 3D maakt. De startpagina als virtuele wereld om met een avatar doorheen te lopen.
Ook iGoogle moeten we hierin niet vergeten. Hiervoor worden ook startpagina-achtige widgets ontwikkeld die met behulp van logo's een keur aan populaire links kunnen presenteren.
In dit licht denk ik dat de studenten met Kadaza de (visuele) startpagina niet echt een stap verder hebben gebracht. Maar dat is mijn bescheiden mening. Wat vinden we er hier op MolBlog van? En wat vinden we sowieso van de visualisatie en socialisatie van de startpagina? Gebruik je zelf een startpagina en zo ja, met welke breek jij de dag?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!