Spoticar. O ja. Dat is de typische afspeellijst voor lange autoritten, met Chasing Cars van Snow Patrol en When The Music’s Over van The Doors erin en als je beneden de vijftig bent Surfen van Typhoon en When The Party’s Over van Billie Eilish.
Er staan haast meer Spoticars op Spotify dan Ferrari’s op Autotrack.
Maar Spoticar is ook de naam van het nieuwe occasionlabel van de automerken Peugeot, Citroën en Opel. Dat wordt met veel heisa aangekondigd door de drie gefuseerde automerken. Check https://www.spoticar.nl. Die naam, officieel met een overload aan kapitalen, namelijk SPOTiCAR, komt in de plaats van de drie verschillende bestaande occasionlabels Peugeot Leeuwekeur, Citroën Select en Opel Occasions. Een occasionlabel is trouwens autodealerjargon voor een vertrouwenwekkende merknaam voor hun tweedehandsjes waarmee ze hopen beter te kunnen concurreren met autohandelaren op afgelegen bedrijventerrein die hun gebruikte auto’s aanbieden met bouvier- in plaats van Bovag-garantie.
Wall of namifying
De kersverse merknaam Spoticar is de voorbode van een compleet nieuwe trend. De mensen van Stellantis, de holding boven Peugeot, Citroën en Opel, wilden nu eens niet iets als pak ‘m beet Occasify omdat zij ook wel door hadden dat je dan ten onder gaat in een mer à boirify van Bugify, Equify, Rockify, Rentify, Klinify, Warrantify, Voicify, Summify, Smartify, Doctify, Philafy, Outify, Medifi, Beaconfy, Fringefy, Naukrify, Taxify24, Captify, Convify, Gamify, Snappify, Snapplify, Signify en what have youfy. Een gast met de naam The name inspector houdt al een Wall of Namifying bij op Pinterest. Het is één groot Copify op de wereld. O wacht, dat Copify bestaat echt. Net als Brandify en - o ironie – Crowdify en Battlefy.
Bovendien was Selectify, de meest kekke occassionlabelnaam die de mensen van Citroën, Peugeot en Opel konden bedenken, al bezet.
Dus 1 suffixje down, 1 prefixje to go.
Machtige club toch
Spoti-, dus.
Bedrijfsnamen met spot hebben we al zo vaak gespot. Auto Gespot, HubSpot, KPN WiFi HotSpots en we ontdekten nu ook G-Spot & Partners B.V., financieel adviesbureau in Hilversum. Er is zelfs een merkenbureau met de naam MerkenSpot. Maar Spoti als voorvoegsel, dat is nieuw.
Dat is Spotify.
Machtige club is dat toch geworden, wat in 2006 begon als een startup van twee jongens in Zweden van wie de een de ander verkeerd verstond en die er later een etymologische draai aan gaven met een combi van ‘spot’ en ‘identify’. Iedereen kijkt naar Spotify. We luisteren allemaal naar Spotify.
Erwin Wijman - Verstand van merknamen, verstand van auto's
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!