Voor de een is het een zegen dat een drankfabrikant niet meer als prominente sponsor rond een sportevenement zichtbaar is. De ander betreurt het verlies van een nostalgische plek waar Nederlands grootste sporters werden gehuldigd. Het verdwijnen van het Holland Heineken House laat in ieder geval geen sportfan onberoerd.
Volgend jaar tijdens de Olympische Spelen van Parijs worden de Nederlandse sporters niet meer gehuldigd in een Holland Heineken House, maar komt er een TeamNL Huis dat volledig gerund wordt door NOC*NSF en Sportcentrum Papendal. NOC*NSF zegt nog met Heineken in gesprek te zijn om de horeca te verzorgen.
‘Met de eigen exploitatie hebben we nu de mogelijkheden om sporters en gasten in het TeamNL Huis warm welkom te heten en sport te laten beleven zoals we dat ook dagelijks doen op Papendal', zegt Jochem Schellens, de directeur van Papendal. 'Dat geeft ons veel mogelijkheden.' Dagelijks zijn er 4500 mensen welkom in het TeamNL Huis.
Niet onverwacht
Helemaal onverwacht is het besluit niet. In Tokyo was het al de bedoeling dat er een compleet Hollands paviljoen zou komen met de naam TeamNL Tokyo Center. NOC*NSF zou de exploitatie overnemen van Heineken, dat zich nadrukkelijk op de huldigingen van olympiërs wilde concentreren.
Zover kwam het echter niet. Door de coronamaatregelen in Japan konden sporters en fans elkaar niet ontmoeten.
Met het verdwijnen van het Holland Heineken House komt er een eind aan een 32-jarige geschiedenis. Wie er precies de geestelijke vader van was altijd een reden van twist tussen Frank van den Wall Bake en de oud-topambtenaar Loek Jorritsma.
De laatste kwam met de eerste aanzet voor een ontmoetingsplek, maar het concept werd bedacht en vervolmaakt door Van der Wall Bake die voor de Spelen van 1992 van zijn klant Heineken de vraag kreeg een plek te faciliteren waar Nederlandse atleten elkaar konden ontmoeten.
Ambush marketing
Zo geschiedde. Er werd er een clipper gehuurd van 105 meter lang voor wat toen officieel het 'Heineken Pers & Ontmoetingscentrum' heette. De naam Heineken werd verder niet gebruikt. Die zou te commercieel zijn en bovendien wilde Heineken niet van 'ambush marketing' worden beticht, het gratis meeliften op de bekendheid van de Olympische Spelen.
Dat werd ook goed bewaakt door het Internationaal Olympisch Comité, dat gesponsord werd door het biermerk Budweiser. Dit had in de loop der tijd de nodige aanvaringen met het Holland Heineken House, hoewel het altijd de afgesproken afstand van de olympische stadions in acht heeft genomen, volgens Van der Wall Bake.
Dat zal nu niet meer nodig zijn, want de nieuwe naam TeamNL Huis zit geen enkele Olympische sponsor in de weg. Vanaf vrijdag 26 juli 2024, als de Spelen in Parijs beginnen, zullen we zien of de nieuwe opzet dezelfde legendarische huldigingen oplevert als die van Pieter van den Hoogenband, Ireen Wüst, de hockeyvrouwen en Inge de Bruijn,