Mijn antwoord luidt steevast: geen flauw idee. Teveel variabelen. Wat voor type organisatie, profit, non-profit, hoe groot, welk doel. Bij een fondsenwerver met zestig medewerkers zijn er achtenveertig met communicatie bezig, bij een internationaal handelskantoor in beddenverenolie doet de secretaresse het in de avonduren.
En zelfs als organisaties in dezelfde markt zitten, van vergelijkbare grootte zijn en op alle mogelijke andere manieren op elkaar lijken - dan nog zijn er grote verschillen mogelijk. Simpelweg omdat bedrijven andere opvattingen hebben over het belang van communicatie. Of doordat ze ervoor kiezen om communicatie deels – om dat vreselijke woord maar eens te gebruiken- te outsourcen.
Tot zover de descriptieve kant van het verhaal. Ofwel: de praktijk. Vraag is of er niet toch een soort richtlijn zou moeten bestaan. Een kritische ondergrens, of bovengrens voor mijn part. Een gulden communicatiesnede.
Het schijnt dat zoiets voor HR-medewerkers wel bestaat. Dus waarom niet voor communicatie?
Geabstraheerd van alle verschillen die er nu eenmaal tussen bedrijven zijn - publiek, privaat, hulpverlenend of zwart commercieel – zou dan de volgende regel gelden: op elke vijfhonderd (driehonderd?, honderd?) medewerkers moet er minimaal een zijn die verstand van communicatie heeft en daarvoor vrijgemaakt is. Als je organisatie drieduizend zielen telt, moet je niet denken dat je je met een parttime pr-muts door dit moderne mediatijdperk heen kunt chatten. Bijbelse reputatieplagen, alsook stokkende arbeidsvreugde door het uitblijven van goede interne communicatie zullen je deel zijn.
Maar ook andersom: bij een verhouding van één (communicatiemens) op twintig medewerkers buitendienst, is een efficiencyslag de moeite van het overwegen waard. Dat laatste is geen grap: ik ken organisaties waar de maandelijks verschijnende (acht pagina’s tellende) bedrijfskrant gemaakt wordt door een team waar ze bij een regionaal dagblad jaloers op zouden zijn.
Om een lang verhaal kort te maken: hoe groot is de ideale communicatieafdeling. Dat is de vraag van de week.
En verder wens ik u allen natuurlijk een voortreffelijk 2011.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!