Glass Shop Wall: enorme tablet maakt windowshoppen tot marketingtool

De detailhandel gaat een revolutie tegemoet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Onvoorradige producten. Een lagere winkelbeleving. Gesloten winkelpanden. Verval van het stadscentrum. In betoogt Cor Molenaar dat 20 tot 30 procent van het winkelareaal binnenkort verdwijnt. Maar als het aan ondernemer ligt gaat de detailhandel een heel andere revolutie tegemoet. Met de GlassShop Wall. 

Wesley betitelt zijn futuristische, interactieve glazen wand als de oplossing voor leegstaande winkelpanden en voor winkeliers in hun strijd tegen de onlinewebwinkels.

Kickstarter-project
De is een digitaal scherm in de winkelruit gemaakt van speciaal glas. “Je kunt het beschrijven als een enorme tablet”, vertelt Wesley. In 2011 kreeg hij het idee om een glazen wand om te toveren in een digitaal scherm dat producten en boodschappen toont aan passerende shoppers. Dit kenden wij tot nu toe alleen nog uit films als Minority Report, of uit . Vanuit zijn achtergrond bij IT-bedrijven zoals Centric en Microsoft nam hij de kennis mee voor zijn nieuwe product. Onlangs startte het dat aandacht, interesse en investeerders voor het product moet genereren.

24/7 inkopen doen in lege winkels
Het glas van de Glass Shop Wall bevat waterstofdeeltjes. Wanneer het scherm uitgeschakeld is, zijn de elektronen transparant. Wordt het aangezet, dan transformeert de ruit naar een interactief scherm dat ingezet kan worden als digitale pop-upstore, die voorbijgangers de mogelijkheid geeft om 24/7 een aankoop te doen. Via de Glass Shop Wall kunnen klanten van dichtbij door de collectie gaan, en een bestelling plaatsen bij een winkel die op dat moment fysiek gesloten is. Optioneel kan de Glass Shop Wall energie betrekken uit zonnecellen, waardoor een ‘schoon’ product wordt.

Talloze toepassingen
Maar het idee gaat verder. “De Glass Shop Wall – en de achterliggende technologie – kent bredere toepassingsmogelijkheden dan alleen de digitale winkel in de fysieke winkelruit”, legt Wesley uit. “Je kunt het gebruiken voor navigatieborden, stadsinformatie en bijvoorbeeld up-to-date informatievoorziening in ziekenhuizen of op stations en vliegvelden. Ik denk ook aan Amber Alert. Bovendien is het een fantastische marketingtool: dankzij de verbondenheid met mobiele apparaten, smartwatches en -glasses kun je aan de hand van hun interesses gepersonaliseerde berichten sturen, en tegelijkertijd de privacy waarborgen.”


Camera’s en fun factor
Daarbij gaat de Glass Shop Wall met zijn product ook de dreigende aanblik van legere winkelstraten  tegen. “De ruit is in een mum geplaatst. Door de etalages te bedekken met de Glass Shop Wall wordt de lege plek opgevuld en weten winkeliers en de eigenaar van het pand ondanks de leegstand toch nog extra inkomsten te genereren. De wand kan bovendien camera’s herbergen, wat de veiligheid ten goede komt, vandalisme tegengaat. En daarnaast ontstaat een fun factor voor het uitgaanspubliek en andere voorbijgangers.”

Bij deelname zijn aan de Accenture Innovation Awards, eindigde Wesley bij de top-10 in zijn industrie. In de eerste week van November staat de Glass Shop Wall op de Web Summit in Dublin.

Iedere week interviewen we een concept dat zich heeft ingeschreven voor de . Op vrijdag 14 november worden de Innovation Awards uitgereikt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie