Gisteren kwam Jumbo met een - zeer goed ontvangen - commercial met Max Verstappen als F1-boodschappenbezorger. Een dag later komt online supermarkt Picnic al met een inhaker.
(De originele youtubelink is inmiddels op #039;s Max Verstappen" target="_blank">gesloten gezet. Het filmpje zelf is wel bewaard gebleven.)
Het filmpje van Picnic is een plaagstoot aan Jumbo, dat gisteren zijn nieuwe Max Verstappen-commercial lanceerde:
Logisch nadenken
Medeoprichter van Picnic, Michiel Muller, wil niet al teveel kwijt over hoe Picnic het voor elkaar kreeg om zo snel in te haken. Hadden zij inside information? Muller: ‘Hahaha, dat zou je bijna zeggen. Of misschien hebben we wel logisch nagedacht.’ De online supermarkt had de grap in ieder geval wel al een tijdje in voorbereiding. Muller zegt dat een aantal van de beelden die voorbij komen in de parodie al eerder waren gemaakt. ‘Toen we gisteren bij Marketing Online de commercial voorbij zagen komen hebben we tempo gemaakt en hebben we de inhaker specifieker gemaakt.’
David en Goliath
Een reactie van Jumbo heeft Muller niet gekregen. ‘En dat verwacht ik ook niet. Het is bedoeld als grap, als ludieke inhaker.’ Dus het is niet bedoeld als David die Goliath uitdaagt? ‘Nee’, zegt Muller, ‘het is een opportunity om te vertellen over onze elektrische autootjes. En het is ook een manier om onze eigen runners in het zonnetje te zetten.’
Zes euro
Jumbo kondigde onlangs aan dat het gas geeft op online boodschappen. Maar daar krijgt Muller geen knikkende knieën van zegt hij. ‘Nee, dat is juist positief want de markt voor online boodschappen staat nog helemaal aan het begin. Elke aandacht is positief. Er is een wereld te winnen en er is ruimte genoeg voor iedereen. Onze propositie is anders dan van de rest. Wij hanteren “bustijden”, komen op vaste dagen en tijden in de straat en klanten kunnen via onze app tot op de minuut nauwkeurig zien wanneer we eraan komen. En we zijn de enige online supermarkt die gratis levert. Dat kost bij Jumbo zes euro.’
Beetje om gelachen
Jumbo laat bij monde van woordvoerster Mariska Bergmans weten geen commentaar te geven. Wel wil ze kwijt dat er bij Jumbo een beetje om de inhaker is gelachen. 'Nee hoor, we vinden het niet flauw en we zijn zeker niet boos.' Jumbo ziet ook geen aanleiding om juridische stappen te ondernemen tegen de inhaker van Picnic.
Max not amused
In tegenstelling tot Jumbo, is Max Verstappen zelf niet blij met de parodie van Picnic, laat een woordvoerder van Verstappen aan RTL weten. Het team achter de coureur zegt 'op passende wijze' actie te ondernemen. 'We zijn het aan het onderzoeken en bespreken het met onze juridische afdeling. Er is oneigenlijk gebruikgemaakt van het beeldmerk van Max Verstappen en daar zijn wij niet blij mee.'