Als CMO bij advocatenkantoor CMS Nederland (300 medewerkers, Zuidas), voerde Register Marketeer Erik Hoogenhout een brand refresh door met als rode draad ‘toekomstgerichtheid’. Niet brandjes blussen dus, maar vooruit kijken en zorgen dat de boel niet in de hens gaat.
CMS wil ook het kantoor zijn van ‘de goede dingen doen’. Niet alleen door zich (ook) te specialiseren in Environmental, Social en Governance (ESG), ook door een partner te zijn in verantwoord zaken doen, duurzaamheid, impact maken. Maar wringt dat niet fundamenteel met deze belofte op de website van CMS? ‘Alles is bij CMS gericht op maar één belang: ‘uw belang’. Bijvoorbeeld als het gaat om belastingmoraal? Hoogenhout: ‘Het morele kompas is belangrijker dan ooit. Er is simpelweg teveel druk vanuit de samenleving.’
Aflevering missen? Niet nodig
In onderstaande video is het gehele interview met Hoogenhout te zien (iets meer dan een half uur), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.
Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app (Spotify wellicht, of Apple Podcast, of Google Podcast). Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!
Shortcut-quotes
03:50 ‘Ik ben een fan van zelfregulering (…) maar zelfregulering moet nooit de rol vervangen van de wetgever.’
06:00 ‘Ik maak me persoonlijk heel veel zorgen over polarisatie.’
14:20 ‘Het is best ingewikkeld om na te denken over je merkbelofte in een bedrijf dat actief is in 40 landen in verschillende deelmarkten. De rode draad is onze toekomstgerichtheid.’
15:10 ‘Advocaten waren van oudsher de brandweer. Die bel je pas als al het andere niet heeft gewerkt.’
16:00 ‘ESG is ook een thema waarvan je weet dat het bedrijven gaat bezighouden.’
16:20 ‘Het is heel lastig om in de advocatuur echt onderscheidend te zijn. Dat is geen excuus. Het is een markt met (in Nederland) 7 duizend concurrenten.’
17:20 ‘We zijn erin geslaagd om ons te positioneren als een partij die ontzorgt. (…) Dat is echt wel een stevige merkbelofte.’
19:40 ‘Een rondje abri’s, dat gaat ons niet lukken. Dus we moeten gewoon creatief zijn.’
20:00 ‘We doen veel contentmarketing. Het gaat bij ons altijd om kennis en het gaat steeds meer om één-op-één-marketing.’
21:45 ‘ESG is voor ons een thema dat zowel intern als extern belangrijk is.’
22:45 ‘De rol in de rechtstaat van een advocaat is om in te staan voor het belang van het individu. Dat hoeft niet strijdig te zijn met het algemeen belang. Dat zou natuurlijk wel zo kunnen zijn. Wat we nu steeds meer zien, is dat we daar veel kritischer naar kijken.’
24:30 ‘Belastingadvies stond vaak toch wel synoniem voor het opzoeken van de randen. [Ook daar] komt zelfregulering terug.’
25:30 ‘Het morele kompas is belangrijker dan ooit. Simpelweg omdat er teveel druk is vanuit de samenleving om dingen anders te doen.’
30:25 ‘Intrinsiek gemotiveerde mensen, werknemers, sluiten zich aan bij impactorganisaties. Dat is al jaren aan de gang.’
31:30 ‘ESG is voor ons ook een commerciële kans. Tegelijkertijd is het in zekere zin ook een bedreiging.’
Terugkijken 2022
CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’
CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’
CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’
CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’
CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’
CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’
CMO Studio #11: Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’
CMO Studio #12: Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’
CMO Studio #13: Annemarie de Munnik (Lego Benelux): ‘‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’
CMO Studio #14: Charlotte Zelders (ANWB): ‘Verjongen is voor ANWB nu superbelangrijk’
CMO Studio #15: Eelco Keune (Keune): ‘We willen de beste zijn, niet per se de grootste’
CMO Studio #16: Albert Spijkman (Achmea): ‘We willen groeien in dingen die we voor klanten doen’
CMO Studio #17: Judith Franssen (Randstad): ‘‘Jongere doelgroepen willen vaak alleen projecten doen’
CMO Studio #18: Cees Hannema (Omoda): ‘Snelle levering is een hygiënefactor’
Terugkijken 2021
CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'
CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’
CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'
CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’
CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’
CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’
CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’
CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'
CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’
CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'
CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’
CMO Day
CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die vorig jaar plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023.