Een goedaardige plek, zo'n marketingblog, zou je denken. Het ergste dat er kan gebeuren, is een paar mensen die elkaar beschaafd in de haren vliegen over een logo, of een cybermenigte die te hoop loopt bij een post over H&M. Bij marketingaktiviteiten gebeuren nu eenmaal geen grote rampen.
Maar in China is alles anders. Bij een winkelaktie ter viering van Carrefours 10-jarige aanwezigheid in de stad Chongqing (de grootste stedelijke agglomeratie ter wereld met zo'n 31 miljoen inwoners) vielen daar drie doden en zeven zwaargewonden. Het Carrefour-filiaal in de wijk Shapingba bood 3000 stuks 5-literflacon raapolie aan, van 51,40 yuan voor 39,90 yuan (voor Euro's precies door 10 delen). Om vier uur 's ochtends begon zich een rij te vormen, en toen om 8 uur 20 de winkeldeuren opengingen, ging het mis. De menigte drong naar binnen, enkelen struikelden, met het trieste resultaat.
Niet dat Carrefour niet was gewaarschuwd, overigens. Twee weken geleden raakten bij een soortgelijke aktie van de Tesco-supermarkt in de Shanghainese wijk Baoshan 19 mensen in het ziekenhuis verzeild. Ook hier was raapolie de boosdoener.
Een reaktie van de autoriteiten kon niet uitblijven. 'Op=op'-promoties zijn in China nu verboden, en het bewuste Carrefour-filiaal in Chongqing is 'wegens reorganisatie gesloten.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!