Toegegeven, een succes van het kaliber Top 2000 is het nog niet, maar ook die lijst is ooit klein begonnen. Ruim 50 nummers kregen we toegestuurd, spontaan en op verzoek. Sommige zwaar beargumenteerd, anderen helemaal niet. Bekende en minder bekende communicatievakgenoten stuurden opmerkelijke en minder opmerkelijke keuzes. Na langdurig intern overig is de redactie tot de volgende top 20 gekomen. Drie criteria bepaalden de notering: originaliteit van de keuze, kracht van de onderbouwing en uiteraard de kwaliteit van het nummer. Dat laatste is zeer subjectief en zo hoort het ook. En ach, misschien is meedoen wel net zo belangrijk als winnen.
Als aller-, allerlaatste geplaatst, deze bijdrage van Alex Sheerazi en meteen winnaar. Open, open, open moet het zijn. Als de man achter het communicatiesucces van de Noord/Zuidlijn dat zegt... Omdat zijn argumenten en de boodschap van het nummer zo fraai in elkaar overvloeien. Omdat het zo'n mooi nummer is. En omdat Thé Lau zo ontroerend is. Zeker in deze Pinkpop versie.
2. TELL IT LIKE IT IS, Aaron Neville.
Ze doet het weer, Betteke van Ruler. Na haar top 1 notering vorig jaar in de Champions League van belangrijkste communicatieprofs - nu alweer een top drie notering. Tell it like it is. De boodschap die iedere communicatieman en vrouw in zijn of haar oren moet knopen. Mooi nummer ook (en vaker genoemd). Overigens stuurde echtgenoot Frank ook een fraaie. For the record. Communicate van Pete Townshend’s solo album 'All the best cowboys have chinese eyes'.
3. TWO PRINCES van The Spin Doctors.
Vanwege de toepasselijke bandnaam - al verschillen de meningen in het vak daarover. Vanwege de fijne en persoonlijke touch die Aart Lensink aan zijn keuze geeft, maar vooral omdat het zo'n retengoed nummer is. Hard draaien en je jaar kan niet meer stuk
4.THEY DIDN'T BELIEVE ME van Jerome Kern.
Zonder meer een van de geestigste en intelligentste bijdragen komt van de vader van de spindoctors. Lees zijn stuk, u steekt er wat van op. Charles Huijskens loopt een hogere notering mis omdat het nummer fraai is maar net iets minder van deze tijd dan sommige andere nummers.
5. SPACE ODDITY van David Bowie.
Space Oditty van Bowie? Ja, want lees maar hoe haarscherp Reint- Jan Renes de tekst van deze klassieker vertaalt naar het vak.
6. YOU CAN'T ALWAYS GET WHAT YOU WANT , Rolling Stones.
Omdat de Stones in een top 10 nooit mogen ontbreken (waar zijn The Beatles trouwens?). André Manning van Booking.com voert op de valreep van 2014 nog eenmaal de boardroomdiscussie. En daarna is het over en uit met dat gezeur.
Onverwachte keuze van de communicatiedirecteur van KPN, maar vanwege zijn uitleg toch zo hoog geëindigd. Lees maar waarom hij kiest voor Tom Waits (en Schuberts Winterreise): 'Ik put veel energie uit figuren die het lot niet uit de weg gaan maar die het tarten. Die het uitdagen in plaats van zij die meehuilen met de wolven in het bos. Het is ons vak. Voor ons is rust een verschrikking. Enjoy it while it lasts! Make it rain!
8. LET ME ENTERTAIN YOU, Robbie Williams
Persoonlijk houden wij niet zo van Robbie, maar Johan van der Zanden van ING leert ons hier wel een zeer wijze les, Vandaar nog net de top 10 . 'De essentie van communicatie is dat je relevant moet zijn, je moet mensen weten te boeien, je moet ze aan je weten te binden, je moet daarvoor onderscheidend zijn, disruptive, en dus ook… entertainen!'
9. TELLING STORIES, Tracey Chapman
'Een lied over het intermenselijk gedoe, schijn en werkelijkheid, de ruimte die er is en die we creeren, de rol van verhalen daar bij. Een poetisch liedje dat voor mij in elk geval de kern van communicatie bevat.' Wijze woorden van Noelle Aart bij een fraai lied.
AYO? Never heard of. Maar toch een plaats in de top tien. Omdat Annemieke Kievit openheid predikt, maar durft toe te geven dat dit niet altijd gemakkelijk is.
Vanwege de ware woorden van Jos Govaart. 'Als iets mensen ergert, is het de afstandelijke superieure houding van organisaties ten aanzien van hun (maatschappelijke) rol. '
Omwille van de oprechte existentiele twijfel van Henjo Guitjens. ‘Dat is toch ook de essentie van het vak. Je probeert je boodschap over te brengen, maar wie luistert er eigenlijk? En heeft al dat communiceren wel zin?
Helder toch, deze bijdrage van Agnes Houweling-Meijers op FaceBook? Vanavond kijk ik dwars door alles heen, alles is zo helder alles is zo licht...
En wat te denken van deze van Jennifer Delano . Als pr werkt dan ben je binnen. Wij nemen Marco maar even op de koop toe.
15. I HEARD IT THROUGH THE GRAPEVINE, Marvin Gaye
Vanwege Marvin, deze keuze. En omdat Martijn Winkler natuurlijk gewoon gelijk heeft.
Goede pr-mensen hebben soul! I rest my case…
16. SPINNING WHEEL, Blood, Sweat & Tears
Omdat communicatie Bloed Zweet en Tranen is. Een kwestie van samenwerken. En de communicatieprof de spin in het web. Of begrijpen wij Sjoerd van Sprang niet helemaal goed?
16. RACING IN THE STREETS, Bruce Springsteen.
Fraaie keuze van Anton Jan Thijssen. Titel wat minder toepasselijk. Of hebben we een communicatiehobby gemist?
17. COMMUNICATION, Spandau Ballet.
De titel vraagt om een hogere notering. Helaas voor vinden Piet Hein Coebergh wij dat Spandau Ballet geen muziek zou mogen maken. Lees ook vooral zijn andere zelfrelativerende tips, zoals:
18. YOU’RE SO VAIN van Carly Simon
'Vooral vanwege: you probably think this song is about you'
19. ALL ABOUT THAT BASS van Mehan Trianor.
Hanneke Verburg legt aan de hand van eigen werk uit waarom
20. IT'S COLD OUTSIDE, The Choir.
En tot slot een waarschuwend woord van Dick Kors.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!