Wie herinnert zich nog de Avon-consulente? (Met andere woorden, hoeveel baby boomers lezen Molblog?) Al meer dan een eeuw gaat zij langs de deuren om 's werelds vrouwen te laten zien hoe ze zich moeten opmaken, en vervolgens consumetica aan ze te slijten. Heeft zij nog een plaats in onze Internetmaatschappij?
Avon denkt van wel, maar lijkt in Polen het zekere voor het onzekere te gaan nemen. Daar overwegen ze namelijk de start van een nieuwe mobiel netwerk, onder de merknaam MyAvon. Een virtueel netwerk (MVNO), welteverstaan, een bedrijf dat minuten en kilobytes verkoopt die elders worden ingekocht. Telefoon's en abo's moeten in principe worden verkocht aan consulentes M/V en hun klanten. Volgens Avon kunnen dat er tegen eind dit jaar al tussen het kwart en half miljoen zijn.
Het zal interessant zijn te zien of dit inderdaad doorgaat, en zo ja, wat Avon met dit netwerk gaat doen. Ik kan me bijna niet voorstellen dat het domweg gaat om een assortimentsuitbreiding. Wel kan ik me levendig voorstellen dat MyAvon-telefoons instrumenteel worden in het contact tussen de consulente en haar klantenkring. Een snelkiestoets voor cosmetica, misschien? Smartphones gecombineerd met een mobiele online shop? Of simpelweg een telefoonnetwerkje voor het organiseren van huisbijeenkomsten? De meer dan vijftig jaar oude slogan "Avon calling" kan zo nog zeker een halve eeuw mee.
Avon toonde al eerder flexibiliteit ten aanzien van hun eeuwenoude business model. In China, waar huis-aan-huis-verkoop tot voor kort verboden was omdat het werd gelijkgesteld aan piramideverkopen, worden Avon-producten al sinds 1990 verkocht in winkels en speciale boutiques. Toch was Avon vorig jaar, toen het verbod eindelijk werd opgeheven, prompt de eerste die een huis-aan-huis-verkoopvergunning aanvroeg en verkreeg.
Dus iets zegt me dat die telefoons een rol kunnen gaan spelen in Avons traditionele vorm van persoonlijke verkoop, en dat we bij gebleken succes dat model straks wereldwijd gaan zien.
Wellicht een idee voor andere traditionele Direct Marketingbedrijven?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!