De Toekomst van Online Shopping is Social

Verslag van de Snapchat Round Table op het CMO Retail Event.

Social shopping in de marketingmix

Na een korte introductie, werd al snel duidelijk dat alle deelnemende retail-cmo’s social media inzetten als onderdeel van hun marketingmix. Het gebruik verschilt echter per retailer. Voor velen is social media vooral een kanaal om merkbewustzijn te creëren, de zichtbaarheid van hun producten te vergroten en het publiek te informeren over zaken als aanbiedingen, innovaties en nieuwe producten. Gezien wordt ook dat consumentengedrag verschuift naar meer directe, persoonlijke en authentieke interacties. Iets waar social mediaplatformen in voorzien. Met behulp van aanbevelingen van de mensen die je kent, interactieve content en algoritmes, kunnen interesses worden omgezet in aankopen. Sommige marketeers zetten daarom social media in als direct verkoopkanaal. Benadrukt werd dat dit vooral effectief kan zijn als de content goed is afgestemd op de doelgroep. Waar iedereen het over eens was, is dat social media een uitermate geschikt kanaal is om het verhaal, de achtergrond van je merk te communiceren.

De rol van Influencers

Een ander belangrijk onderwerp dat ter sprake kwam, was de rol van influencers in de marketingstrategieën van cmo’s. Alle aanwezige marketingmanagers werken op een of andere manier samen met influencers. De consensus was dat authenticiteit cruciaal is. Er werd nog maar eens benadrukt dat volgers het direct doorhebben als de influencer niet bij het merkt past, niet gepassioneerd is over het merk en komt met een boodschap die vooral impact heeft op de portemonnee van de influencer zelf, wat uiteindelijk zal leiden tot een verlies van vertrouwen in het merk. Daarom kiezen sommige retailers ervoor om ook medewerkers als influencer in te zetten. Dit zorgt voor een authentiekere uitstraling, aangezien medewerkers vaak beter de waarden en de cultuur van het merk kunnen vertegenwoordigen.

Snapchat: een onbenut potentieel

Hoewel er veel interesse is in social media als marketingkanaal, gaven de meeste cmo’s aan dat ze nog niet actief gebruik maken van Snapchat. De redenen hiervoor variëren, maar een veelgehoorde opmerking was dat ze niet precies weten hoe ze dit kanaal effectief kunnen inzetten, dat Snapchat alleen een jonge doelgroep bereikt en ze, met beperkt budget, dus eerder kiezen voor het bekende Facebook en Instagram (Meta). Duidelijk in het gesprek werd dat Snapchat juist steeds meer bereik heeft onder de dertigers en veertigers (ouders van de jongeren) en ook een waardevol verkoop- en communicatiekanaal kan zijn voor merken, vooral als ze de mogelijkheden van het platform zoals de unieke AR-filters, volledig benutten.

Strategie, KPI's en budget

De manier waarop social media wordt ingezet, is bij een ieder, logischerwijs, sterk afhankelijk van de vastgestelde KPI's en het beschikbare budget. De deelnemers waren het erover eens dat een goed doordachte strategie essentieel is voor succesvol gebruik van social media. Uiteraard is in hierin een goede data-analyse en het stellen van duidelijke doelen essentieel.

Conclusie

De Snapchat Round Table toonde duidelijk aan dat social media een onmisbaar onderdeel is van de marketingmix in de retailsector. Hoewel de toepassingen variëren, zijn de mogelijkheden om merkbewustzijn te creëren, klanten te betrekken en zelfs directe verkopen te stimuleren, talrijk. Voor de cmo’s is het cruciaal om hun strategieën voortdurend te evalueren en zich aan te passen aan de veranderende behoeften van hun doelgroepen.

Het is duidelijk dat er een toekomst van online shopping is. Cmo’s die investeren in hun social media-strategieën, en bereid zijn om te experimenteren met nieuwe platforms zoals Snapchat, zullen ongetwijfeld een voorsprong hebben in de steeds competitievere online markt. De komende tijd zal laten zien wie de uitdaging aandurft en de kansen optimaal weet te benutten.

 

Meer weten over advertentiemogelijkheden op Snapchat, inclusief AR?  Er staat meer achter deze link: https://forbusiness.snapchat.com/

En je kunt ook altijd contact opnemen met Natascha, nchamuleau@snapchat.com om verder te praten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →