Richt je Snapchat camera op een rekensom en hij rekent binnen een seconde het antwoord voor je uit. Richt je camera op een hond of plant en hij vertelt je welke soort het is. Richt ‘m op een paar sneakers en je kunt ze direct kopen. Met de komst van 5G en nóg betere smartphonecamera's staan we aan de vooravond van een wereld die eindeloos scanbaar, herkenbaar en koopbaar wordt.
Tekst, en daarmee het toetsenbord, is sinds de komst van het internet het startpunt geweest van al onze online ervaringen. Waar we ook wilden belanden, het begon met het intikken van een webadres of zoekopdracht. Maar met de verschuiving naar mobiel is de camera langzaamaan ons nieuwe toetsenbord aan het worden.
Het is een shift die begon met de manier waarop we met elkaar communiceren. Waar oudere generaties nog met elkaar sms'en en appen, communiceren millennials en Gen Z’ers steeds meer via selfies en filmpjes. De camera wordt niet gebruikt om momenten vast te leggen, maar om ze te delen. Een selfie met de tekst ‘ik mis je’ voelt persoonlijker en intiemer dan simpelweg een sms’je met dezelfde boodschap. Een filmpje van een festival geeft je een snellere en betere indruk van hoe het bij dat ene podium is dan je in tekst kunt uitleggen. Kortom: een beeld zegt meer dan duizend woorden.
Door de combinatie van sneller mobiel internet (5G), betere hardware (meerdere camera’s) en ontwikkelingen in computer vision en kunstmatige intelligentie wordt de camera steeds slimmer. De moderne camera begrijpt waar je naar kijkt, en kan op basis van die visuele input relevante online ervaringen laden. Het begon bij het herkennen van mensengezichten, een feature waar de eerste selfie lenzen op gebouwd werden en die perfect paste binnen de nieuwe visuele communicatie tussen vrienden. De wereld om ons heen volgde al snel. De camera kan onderscheid maken tussen de vloer, de lucht en je voeten, en kan daar vervolgens augmented elementen op of in plaatsen. Met zogenaamde Landmarkers, waarbij de Snapchat camera beroemde gebouwen als de Eiffeltoren of Paleis op de Dam herkent, is de eerste stap gezet naar een volledig herkende stad.
De commerciële applicaties van deze technologie zijn even voor de hand liggend als baanbrekend. Via een integratie met Amazon genaamd ProductScan is het nu al mogelijk om op Snapchat te ‘kopen wat je ziet’. Je richt je camera op de nieuwe schoenen van je klasgenoot en je ziet ze meteen binnen het enorme assortiment van Amazon tevoorschijn komen. Met CarScanner kun je het merk en model van de nieuwe auto van je buurman te weten te komen, en meteen ook hoeveel hij daarvoor betaald heeft. NutritionScanner biedt kieskeurige consumenten informatie over de voedzaamheid van voorverpakte producten op basis van de streepjescode.
Wat ooit begon met vrolijke puppy-selfies is nu bezig een revolutie te ontketenen in de manier waarop we het internet gebruiken. De camera als het venster op een nieuwe, gelaagde realiteit.
Leander Roet is hoofd Creative Strategy bij Snapchat Nederland
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!