Dat was me het jaartje wel voor Corona. Ik bedoel dan het biermerk Corona. Het zal je maar gebeuren dat je merk plotseling vooral een eng virus is. Daar zal geen marketeer jaloers op zijn. Opvallend genoeg lijkt Corona het afgelopen jaar toch niet aan kracht te hebben ingeboet, althans als je het over de juridische kracht van het merk hebt, de beschermingsomvang. Op 15 januari 2021 boekte Corona bij het Europese Merkenbureau een klinkende overwinning. Een opsteker in barre tijden.
Chitanco
Toen een Chinees bedrijf in 2019 Europese merkbescherming aanvroeg voor Chitanco, een nieuw biermerk in Europa, tekende Cervecería Modelo de México, de eigenaar van Corona, bezwaar aan. Volgens Modelo lijk het logo te veel op het bekende Corona-logo.
Weinig gelijkenis
Uit de uitspraak van vorige week blijkt dat het Europese merkenbureau de gelijkenis tussen deze twee merken wel vindt meevallen. Ja, de schrijfwijze stemt natuurlijk wat overeen, maar het belangrijkste deel van het merk, het woord-element Chitanco, lijkt natuurlijk voor geen meter op Corona, aldus het merkenbureau. Het is dan ook maar de vraag of de consument hierdoor in verwarring zal raken. In China wordt Chitanco verkocht door brouwerij Hangzhou Cheerday Brewery.
Link
Echter, aan die verwarringsvraag komt het merkenbureau helemaal niet toe. Onder het merkenrecht geldt namelijk de regel dat bekende merken - merken met een reputatie - hele ruime bescherming krijgen. Anders dan een ‘gewoon’ merk, hoeft een bekend merk geen verwarringsgevaar aan te tonen. Het is voldoende als je laat zien dat de consument een link legt met het bekende merk.
Het Europese Merkenbureau laat weten onder de indruk te zijn van de bewijzen die Modelo heeft ingediend om de enorme reputatie van het merk Corona, ook in zijn specifieke schrijfwijze, aan te tonen. Zo blijkt Corona zowel bij Forbes als bij Interbrand in de top 100 te staan van ’s werelds meest waardevolle merken.
Graantje meepikken
Ondanks de geringe overeenstemming tussen de merken Corona en Chitanco, zorgt de grote bekendheid van Corona er voor dat de consument mogelijk een link zal leggen tussen beide merken, aldus het merkenbureau. Chitanco probeert zo op oneerlijke wijze een graantje mee te pikken van de enorme investeringen in het bekende merk Corona. En dat is verboden, ook als er geen gevaar voor verwarring is.
Dat is de kracht van een bekend merk. Had Corona zijn grote reputatie niet hard kunnen maken, dan is het maar zeer de vraag of het als ‘gewoon’ merk Chitanco had kunnen stoppen.
Bas Kist - Merkenbureau Chiever
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!