Overslaan en naar de inhoud gaan

De kracht van het biermerk Corona

Het zal je maar gebeuren dat je merk plotseling vooral een eng virus is. En dan verschijnen er ook nog Chinese kapers op de kust.
Chitanco versus Corona
Chitanco versus Corona
Chitanco versus Corona
Chitanco versus Corona

Dat was me het jaartje wel voor Corona. Ik bedoel dan het biermerk Corona. Het zal je maar gebeuren dat je merk plotseling vooral een eng virus is. Daar zal geen marketeer jaloers op zijn. Opvallend genoeg lijkt Corona het afgelopen jaar toch niet aan kracht te hebben ingeboet, althans als je het over de juridische kracht van het merk hebt, de beschermingsomvang. Op 15 januari 2021 boekte Corona bij het Europese Merkenbureau een klinkende overwinning. Een opsteker in barre tijden.

related partner content for mobile comes here
Logo lookalike?
Logo lookalike?

Chitanco

Toen een Chinees bedrijf in 2019 Europese merkbescherming aanvroeg voor Chitanco, een nieuw biermerk in Europa, tekende Cervecería Modelo de México, de eigenaar van Corona, bezwaar aan. Volgens Modelo lijk het logo te veel op het bekende Corona-logo.

Weinig gelijkenis

Uit de uitspraak van vorige week blijkt dat het Europese merkenbureau de gelijkenis tussen deze twee merken wel vindt meevallen. Ja, de schrijfwijze stemt natuurlijk wat overeen, maar het belangrijkste deel van het merk, het woord-element Chitanco, lijkt natuurlijk voor geen meter op Corona, aldus het merkenbureau. Het is dan ook maar de vraag of de consument hierdoor in verwarring zal raken. In China wordt Chitanco verkocht door brouwerij Hangzhou Cheerday Brewery.

The one and only
The one and only

Link

Echter, aan die verwarringsvraag komt het merkenbureau helemaal niet toe. Onder het merkenrecht geldt namelijk de regel dat bekende merken - merken met een reputatie - hele ruime bescherming krijgen. Anders dan een ‘gewoon’ merk, hoeft een bekend merk geen verwarringsgevaar aan te tonen. Het is voldoende als je laat zien dat de consument een link legt met het bekende merk.

Het Europese Merkenbureau laat weten onder de indruk te zijn van de bewijzen die Modelo heeft ingediend om de enorme reputatie van het merk Corona, ook in zijn specifieke schrijfwijze, aan te tonen. Zo blijkt Corona zowel bij Forbes als bij Interbrand in de top 100 te staan van ’s werelds meest waardevolle merken.

Graantje meepikken

Ondanks de geringe overeenstemming tussen de merken Corona en Chitanco, zorgt de grote bekendheid van Corona er voor dat de consument mogelijk een link zal leggen tussen beide merken, aldus het merkenbureau. Chitanco probeert zo op oneerlijke wijze een graantje mee te pikken van de enorme investeringen in het bekende merk Corona. En dat is verboden, ook als er geen gevaar voor verwarring is.

Dat is de kracht van een bekend merk. Had Corona zijn grote reputatie niet hard kunnen maken, dan is het maar zeer de vraag of het als ‘gewoon’ merk Chitanco had kunnen stoppen.

 

Bas Kist - Merkenbureau Chiever

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in