Na twaalf jaar chips en cola verkopen bij Pepsico, had Charlotte Zelders, CMO bij ANWB, behoefte aan meer maatschappelijke zingeving. Die vond ze bij ANWB. Dat werd ja en nee een cultuurschok. Ook al ervaarde ze grote verschillen, overeenkomsten vond ze er ook.
ANWB was altijd de vroem-vroem-club, dé lobbyist voor autorijdend Nederland. Maar vandaag de dag zet de bond ook stevig in op duurzame mobiliteit. De (elektrische) fiets bijvoorbeeld, subsidie voor elektrisch autorijden voor iedereen en meer natuur op fiets en loopafstand. Maar gaat dat wel samen met de onverminderde focus op autorijden? Zelders: ‘70 procent van de mobiliteitskilometers wordt gedaan in een auto. Dus het is relevant voor onze 5 miljoen leden.’
Aflevering missen? Niet nodig
In onderstaande video is het gehele interview met Zelders te zien (ruim 40 minuten), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.
Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app. Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!
Shortcut-quotes
01:25 ‘Ik was eigenlijk wel een beetje op zoek naar een cultuurschok. Ik wilde echt wat heel anders. Meer maatschappelijke zingeving. En dat heb ik bij ANWB gevonden.’
02:00 ‘Het grappige is, FMCG heet fast moving, maar vond ik niet altijd even snel.’
02:55 ‘Zowel ANWB als Pepsico zijn heel mensgericht. Anders zou ik er ook niet kunnen werken. Het gaat erom om het leuk met elkaar te hebben.’
04:05 ‘Mijn team is 75 man en heeft vier pilaren. Content, communicatie, ledenmarketing en merk.’
05:40 ‘Ik ben tegen de forse prijsverhoging van Ster en dat heeft met drie zaken te maken.’
07:13 ‘De timing (van de prijsverhoging) van Ster is zodanig dat het een handreiking naar andere omroepen is om hetzelfde te doen. Daar had Ster over na kunnen denken.’
07:50 ‘Er komt waarschijnlijk een recessie aan en dat kan een sterk drukkend effect hebben op de vraag. Gaat Ster dan ook zeggen, we gaan de tarieven weer met 25 procent verlagen?’
08:45 ‘Ik vind Picnic een sympathiek merk en ik vind het indrukwekkend wat zij in een korte tijd hebben bereikt. (…) De eerste tv-commercial van Picnic is briljant in zijn eenvoud.’
14:25 Michiel Muller (Picnic): ‘We moeten heel hard blijven duwen op het vinden van goede mensen.’
17:07 ‘Dit jaar was de eerste keer dat we een tv-commercial hebben gemaakt voor onze fietsactiviteiten. Dat je voor alles rondom de fiets bij ANWB moet zijn.’
17:30 ‘Auto is voor ons… daar zit onze historie! Wij vertegenwoordigen 5 miljoen leden in Nederland, 70 procent van de mobiliteitskilometers wordt gedaan in een auto. Dus het is voor onze leden relevant. (…) Er zitten zoveel producten en diensten van ANWB rondom de auto. Vanuit bedrijfsvoering en marketingstrategie blijft de auto centraal staan. Maar daarbinnen willen we dat op een zo duurzaam mogelijke manier doen.’
18:20 ‘Wij willen elektrisch rijden heel graag toegankelijk maken voor heel Nederland. (…) Want is gewoon voor heel veel mensen te duur.’
20:25 ‘Op zich is er helemaal niet zoveel mis met een functioneel merk. Maar ik geloof wel dat een emotioneel merk uiteindelijk beter beklijft.’
22:30 ‘Belangrijk in deze briefing was wel dat wij meer consistentie wilden brengen in het merk. ‘
25:00 ‘Het heeft me best wel wat tijd gekost om het (nieuwe communicatieconcept) door die hele ANWB heen te krijgen.’
25:30 ‘Ik vind het altijd heel sterk als een bureau met iets komt waarvan je denkt, “ja, dat hadden we toch zelf ook wel kunnen bedenken…”.’
26:05 ‘We wilden ook een tranentrekker kunnen maken met deze muziek. En dat kan.’
27:30 ‘Elke keer blijkt dat de meeste mensen de papieren Kampioen heel erg waarderen. Ik zal echt niet zeggen iedereen, er is zeker een deel dat het direct op de krantenstapel gooit, maar de meeste mensen vinden het gewoon ontzettend leuk om die Kampioen open te slaan en sommigen spellen ‘m echt. We zijn wel echt serieus aan het kijken naar de hoeveelheid edities.’
28:30 ‘Digitalisering van de Kampioen is ook belangrijk. We vinden het nog wel best moeilijk, dus als je ooit nog eens een best practise tegenkomt van een blad dat zich volledig heeft gedigitaliseerd en dat het net zo goed doet als een offline blad, dan zijn we heel nieuwsgierig.’
31:20 ‘Ik vind dat de datingshow “Wildkampeerders” een pareltje is geworden. Het helpt ons om een belangrijk deel van onze business, namelijk kamperen, aan ons merk te koppelen.’
33:00 ‘Verjongen is in onze hele strategie op dit moment superbelangrijk.’
39:00 ‘Ik denk dat podcast een blijvende waarde zal worden in de mediamiddelenmix. (…) Als je leest, of als je luistert, dan zijn je hersens iets harder aan het werk om iets te visualiseren en daardoor beklijft het ook beter. Dat is volgens mij de kracht van podcast.’
Terugkijken 2022
CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’
CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’
CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’
CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’
CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’
CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’
CMO Studio #11: Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’
CMO Studio #12: Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’
CMO Studio #13: Annemarie de Munnik (Lego Benelux): ‘‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’
Terugkijken 2021
CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'
CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’
CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'
CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’
CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’
CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’
CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’
CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'
CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’
CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'
CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’
CMO Day
CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die recent plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023.