Bol.com heeft besloten geen producten meer te verkopen waar de term Zwarte Piet op staat, of waar stereotype afbeeldingen hiervan te zien zijn. Toen Twitter hier lucht van kreeg werd Bol.com overladen met reacties. Hoewel veel mensen positief reageren, krijgen ze ook ontzettend veel kritiek. Maar de webcare van Bol.com deinst nergens voor terug.
Sinds de aankondinging is het druk bij de webcare van Bol.com
Ze krijgen namelijk een hoop kritiek
Maar Bol.com komt met een duidelijk statement
Toch is dit pas het begin van een flinke dosis ophef en discussie.
Maar ze laten zich geen woorden in de mond leggen
Ze maken ook nog maar eens duidelijk dat ze kunnen doen wat ze zelf willen
Ze krijgen heel wat naar hun hoofd geslingerd, maar hebben overal een gepast antwoord op
Het is een intense dag bij de webcare van Bol.com, maar dat is niet de eerste keer
Veel klanten laten weten over te stappen naar de concurrent, en de hashtag #boycotbol is zelfs trending topic op Twitter
Maar tegen deze mensen heeft bol maar één ding te zeggen:
En voor de mensen die het nog steeds niet begrijpen legt Bol het nog één keer uit
In samenwerking met de Adfo Groep deelt The Best Social Media wekelijks een artikel over (Nederlandse) merken op social media. Het artikel van deze week werd geschreven door Jasper Altena.
Iemand die zich gekwetst voelt door een vrolijke en sympathieke sprookjesfiguur die Sinterklaas helpt om alle kinderen cadeautjes te brengen is toch echt wel rijp voor de psychiater!
En dan te bedenken dat de hele verwarring over zwarte piet afkomstig is vanuit het anglicisme waardoor steeds meer mensen 'black people' niet meer vertalen als 'donkere mensen' maar in het grof racistische 'zwarte mensen'. Niet wetende dat wij in onze taal helemaal geen zwarte en witte mensen kennen. Alleen donkere en blanke mensen.
Het probleem van die KOZP terroristen is dat ze dan zwarte piet ook nog eens foutief gaan vertalen naar 'black pete' (een naam kun je niet vertalen). En vervolgens dit gelijk stellen met 'black people' en 'blackfacing'. Om de verwarring compleet te maken gaan ze zwarte piet vergelijken met slavernij, wat in amerika weer associaties geeft met racisme en dan is de gekheid compleet. Dat Bol.com toegeeft aan deze verwarde mensen is niet zo slim. Gezien de reacties van de Nederlanders zullen ze tijdens de feestdagen veel omzet mislopen. Dat is wellicht de domste marketing van deze eeuw. Albert Heyn, Netflix en Hema doen dat slimmer, die negeren het onderwerp gewoon.
De reacties van Bol.com kun je dus classificeren als de slechtste social media van het jaar.