Ariel Pods: Stille revolutie in duurzaamheid
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik er alles aan doe om groener en duurzamer te leven. Maar mijn fiets, de veerboot naar mijn werk of mijn eigen twee voeten kunnen me maar tot een bepaald punt brengen.
" Ik ben geen revolutionair. Net als zoveel anderen probeer ik mijn leven te beteren voor het welzijn van de planeet. Maar het leven staat gewoon in de weg." Om wijlen John Lennon te parafraseren.
Het liefst wil ik gewoon zo min mogelijk gedoe en ondertussen bijdragen aan een betere planeet. Dit gegeven van geen gedoe is voor merken cruciaal, want voor je het weet gaan mensen je heroverwegen en dat wil je niet. Het wil namelijk wel eens voorkomen dat een merk doorschiet in zijn enthousiasme om duurzamer te worden in product en/of verpakking en dan ben je verder van huis, want mensen zijn niet heel loyaal en dan ben je ze dus zomaar kwijt. Ouch.
Toch bestaat er zeker wel iets van loyaliteit, alleen moet je dat niet verwarren met onvoorwaardelijke Liefde. Het is eerder gewoontegedrag. En laat nou net – voor mij persoonlijk – Ariel Pods dit op een briljante manier gedaan hebben met de vervanging van de plastic verpakking naar de nieuwe kartonnen verpakking. Vaak gaat het bij dit soort grotere veranderingen mis in merkenland, omdat men vergeet opgebouwde zintuiglijke routines mee te nemen naar de nieuwe verpakking. Hier mijns inziens niet.
Ik zie jullie al gapen, jeetje dit is een saai artikel: NEXT! Toch raad ik je aan nog even geen wasje te draaien, want wat ze gedaan hebben, is een schoolvoorbeeld van consistente sensory branding & aanhaken op gewoontegedrag.
Consistente Sensory Branding & Duurzaamheid
Wat is sensory branding ook alweer? Dat is het gegeven dat je alle zintuigen meeneemt in je marketing c.q. product/verpakkingsontwerp. Met hun nieuwste productverbetering beweert Ariel dat hun Pods net zo goed werken bij koud wassen (dus lager energieverbruik 😊). Daarnaast zit het nu in karton verpakt in plaats van plastic. Als je er even voor gaat zitten, zie je dat er veel moeite is gedaan om de balans tussen sensory branding, aanhaken op bestaande routines & duurzaamheid te behouden. Het is hier brrrrriljant gedaan, zoals ze zelf zeggen. Waarom? Nou wel hierom:
- Zicht. De nieuwe kartonnen verpakking heeft hetzelfde kleurengebruik (bewust iets donkergroener en met verschillende groentinten dan de plastic-verpakking om het natuurlijker te laten ogen) en er wordt ingezet op wassen bij lagere temperaturen. Het heeft zelfs een visual van een gescheurd karton op de verpakking. Waarom?! Mensen zijn gewoontedieren, dus uiteraard om de verwachtingen van mensen al te managen, voordat ze de kartonnen verpakking uit het schap pakken. Daarnaast ook een prachtige cue voor duurzaamheid. Let wel: deze kartonnen scheur is omgeven door Ariel groen, het staat niet los van Ariel. Ariel is nog steeds de absolute held van de schone was, die een duurzaamheidsstap zet!
- 2. Tactiliteit. Dezelfde rechthoekige vorm met, bij benadering, dezelfde hoogte. Net iets korter om het een gedrongen karakter (“ik neem weinig plek in”) mee te geven, wat impliciet betekent: minder verpakking > cue beter voor milieu. Daarnaast ongeveer hetzelfde aantal pods om bij het optillen mensen geen onverwachte waardedaling te geven.
- 3. Geluid. De plastic verpakking had een ingenieus kliksysteem. Voor sommige mensen iets te ingenieus, die moesten er eerst oorlog mee voeren, voor ie openging…maar dan had je ook wat! Dit op&neer-kliksysteem is behouden, inclusief het klikgeluid (ze noemen het heel fancy CLlC, waarschijnlijk ook een zeer bewuste keuze). Terwijl het openen van de verpakking à la een Cool Blue-bezorgdoos een stuk goedkoper zou zijn… Maar daar komt ie weer: alles doen om aan te haken op routines van mensen. Die vorige verpakking had een klikgeluid en deze kartonnen verpakking dus ook.
- 4. Geur. Tenslotte de geur, deze is uiteraard de geur zoals je mocht verwachten: de onmiskenbare geur van Ariel, het ademt vertrouwen.
Koester gewoontes, profiteer van consistente sensory branding
Ariel zal nooit en te nimmer een zichtbare revolutie ontketenen in hun verpakking (= bijv. minder inkt voor minder intense kleuren of de pods vanuit een “Babybel” rieten netje verkopen of…), want dan doorbreken ze opgebouwde routines. Nee, eerder een stille revolutie, want deze stap naar een kartonnen verpakking zorgt er uiteraard voor dat ik – en vele anderen – net iets beter ‘doe’ en mag qua reductie van plastic zeker de term revolutie dragen. Maar door goed in te spelen op de zintuigen hebben we dit niet door en dat is prima. Ariel weet dondersgoed dat schone was Nummer 1 is en Prijs/Waarde nummer 2 voor mij, de 'gemiddelde' consument, dus daar blijven ze vol op inzetten. Nu dus inclusief een duurzamere verpakking om ook de (latente) duurzaamheidsbehoefte mee te vervullen.
Hier is niemand tegen opgewassen!
Ronald Laan - Sensory Branding enthusiast
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!