Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Ludduvuddu: lijmt gebroken harten

Over de hele wereld wordt elke maand ongeveer een miljoen keer gezocht naar onderwerpen die gerelateerd zijn aan liefdesverdiet. Ludduvuddu is het eerste platform dat zich richt op het heel maken van een gebroken hart. Dat van jezelf, of van een vriend of vriendin. Hoe werkt dat, en hoe kun je business halen uit hulp bij hartzeer?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Parken, straten en terrassen zijn gevuld met gelukkige stellen. En jij bent helemaal in je uppie. “Iedereen die het heeft meegemaakt weet hoe het voelt ‘het komt nooooooit meer goed’. We zijn daarom ruim voor de zomer live gegaan met ludduvuddu, en wel op de ergste dag voor mensen met liefdesverdriet – Valentijnsdag”, zegt Liat Azulay (28), bedenkster van het concept. Via verschillende kanalen helpt ludduvuddu zowel mannen als vrouwen door de fases van liefdesverdriet heen met op maat gemaakte ‘steuntjes’: dagelijkse tips, trucs en tools. Bijvoorbeeld fimpjes, quotes of ideeën als ‘schrijf je eigen boek’.

Businessplan
Ludduvuddu is speciaal in het leven geroepen om alle gebroken harten weer heel te maken. Liat kwam op het idee uit eigen ervaring. Ze steunde vrienden en vriendinnen maar had het idee dat haar ‘motiverende speech’ elke keer hetzelfde was. De vraag rees of je dat zou kunnen vervatten in een onlineconcept om mensen ‘automatisch’ door de moeilijke periode heen te sleuren. “Ik maakte een begin met mijn businessplan en juist op dat moment werd ik zelf gedumpt”, vertelt ze. Liats vrienden pasten het idee op haar toe en het werkte, “Ze stuurden me boeken en namen me mee naar het theater. Door de afleiding kwam ik er sneller overheen.”

Onlinecoaching
De site biedt verschillende middelen tegen liefdesverdriet. Het voornaamste: de onlinecoach, die sleept je de eerste maand gratis door de rottijd heen en dat op een vriendschappelijke manier. Ludduvuddu biedt drie varianten. Als je jezelf gratis opgeeft, ontvang je drie keer per dag steuntjes van de onlinecoach, via mail of sms – net wat je wilt. Daarnaast kun je jezelf of een ander de ‘niet zo vrolijke doos’ cadeau doen: een liefdesverdrietsupportpakket met producten als chocolade, zakdoekjes en zwijmelmuziek. Plus de onlinecoach. Die krijg je ook bij de betaalde versie, waarbij je én steuntjes én cadeaus ontvangt, denk aan boeken of cd’s.

Meer mannen dan vrouwen
Gebruikers worden een maand geholpen, waarna ze over het ergste verdriet heen zijn. Ludduvuddu wil gebruikers op termijn aanbieden naar behoefte extra maanden bij te kopen. Opmerkelijk is dat zich de afgelopen maand bij ludduvuddu meer mannen dan vrouwen inschreven. Het concept bedient beiden. Zo bestaan speciale mannelijke en vrouwelijke ‘lovebirds’ die de gebroken harten op een gepaste manier lijmen. In totaal heeft ludduvuddu al vijfhonderd mensen met zielensmart geholpen en de website zag inmiddels zo’n tienduizend bezoekers.

In de prijzen
Nog geen vier maanden live en ludduvuddu sleept de eerste prijs in de wacht, en wel als beste nieuwkomer bij de Dutch Start Up Awards, waarvan Accenture partner is. Maar ze willen meer. Ludduvuddu is hard bezig om het dienstenpakket uit te breiden. Zo is het concept in gesprek met diverse merken om te kijken hoe die relevant kunnen zijn. Liat: “Stel, je hart is gebroken én je moet je huis verkopen. Dat kan interessant zijn voor hypotheekaanbieders en makelaars. Of denk aan nieuwe start of make-over na een relatiebreuk – dat biedt kansen voor kappers of kledingwinkels.” De meeste prioriteit ligt nu nog bij het werven van gebruikers. “De Dutch Start Up Awards was een geweldig en kwalitatief hoogstaand evenement. Inmiddels hebben we ludduvuddu ingeschreven voor de Accenture Innovation Awards. In de toekomst willen we ook in het buitenland harten gaan lijmen.”

Accenture organiseert in 2012 voor de zesde keer de Innovation Awards voor, Communications, Media & Technology. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en technische concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.

Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie