Accenture Innovation Awards Concept van de week – Greenclouds: IT -overcapaciteit slim benutten

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wereldwijd stoten alle datacenters stoten jaarlijks uit. Het zijn de fabrieken van de 21e eeuw en de basis voor clouddiensten als Twitter, Spotify, Facebook, Google, Dropbox en Salesforce. Die vereisen gigantische hoeveelheden IT-capaciteit , maar niet continu evenveel. Greenclouds springt in het gat van de pieken en dalen door IT-overcapaciteit slim te benutten, wat energie en kosten bespaart.

Ze grepen net naast de Groene Tulp, die ging naar Perfotec. Toch hebben de Innovation Awards veel gebracht, laat Rob Rijkhoek, Marketing Manager bij weten: “Als innovatie en vernieuwend businessmodel hebben we na de prijsuitreiking voldoende media-aandacht gehad. Daarnaast hebben we nu afspraken met AIA-juryleden en Accenture zelf om te kijken hoe ons platform concreet kan worden ingezet.”

Greenclouds aggregeert de ongebruikte IT-capaciteit van bedrijven en biedt die vervolgens via een platform aan als infrastructure-as-a-service (IaaS]). Dat heeft drie voordelen: opbrengsten voor de ICT-industrie, kostenbesparing en minder energieverbruik. Bovendien reduceert Greenclouds de CO2-voetafdruk van bedrijven.

De match maken: hoe werkt het?
De vraag naar de clouddiensten wordt steeds onvoorspelbaarder en intensiever. Vroeger had je, als bedrijf, eigen servers, nu koop je IT-capaciteit vaak in bij datacenters.
Die capaciteit bestaat uit opslag- en rekenkracht en clouddiensten laten functioneren. Steeds meer bedrijfsprocessen draaien in de cloud, en vaak wordt de opslag- en rekenkracht met een ruime marge ingeschat en vervolgens aangeschaft.

Rob: “De overdimensionering is logisch, zeker voor webshops, weer- en verkeersites en kritische bedrijfsapplicaties. Offline zijn is onacceptabel. Pieken, al dan niet voorspelbaar, zijn vaak de maatstaf. Maar in de rest van de periode is sprake van een capaciteitsoverschot, dat wél continu energie vraagt. Onderzoek van onder meer McKinsey en Gartner laten zien dat servers gemiddeld 85% van de tijd niks te doen hebben.”

Greenclouds brengt vraag en aanbod van IT-capaciteit bij elkaar in een open cloud-omgeving. Overcapaciteit wordt gematcht met ondercapaciteit. Het resultaat: efficiënte marktwerking, efficiënt energieverbruik en een verwachte besparing van 57 miljoen kilo kooldioxide in Nederland. Wereldwijd kan dat zelfs 57 miljard kilo zijn.

Rob: “Wat de een niet nodig heeft, kan een ander goed gebruiken – dat is het uitgangspunt van Greenclouds. We maken de match tussen overcapaciteit en ondercapaciteit door de opslag- en rekenkracht op het Greenclouds-platform als IaaS aan te bieden aan bedrijven die op dat moment een tekort hebben.”

Het alternatief voor Amazon
IT-overcapaciteit van diverse datacenters bij elkaar brengen en vervolgens lokaal beschikbaar stellen, is uniek in de wereld. Cloudproviders, zoals Amazon Web Services, Rackspace en Verizon, zetten meer en meer datacenters neer om aan de sterk groeiende vraag van IaaS te voldoen. Daarbij vergeten ze optimaal gebruik te maken van de IT-capaciteit. Daar ligt een markt open voor Greenclouds.

Rob: “Ons concept zorgt voor een duurzame, efficiënte oplossing om aan de wereldwijde vraag te voldoen, zonder dat eigen IT-capaciteit noodzakelijk is. Je hoeft geen nieuwe datacenters neer te zetten en dus geen investeringen te doen in nieuwe servers.”

Het verdienmodel
Greenclouds’ verdienmodel is gebaseerd op de Greenclouds Index. Dit is een prijs voor de eenheden die IT-capaciteit bepalen: rekenkracht, geheugen en harddiskruimte. Rob: “Voor die drie eenheden hebben we een prijs, die we bepalen op basis van de vijf globale marktspelers, waaronder Amazon en Rackspace. Het garandeert marktconforme prijzen, zodat je nooit teveel betaalt. Aanbieders van IT-overcapaciteit ontvangen een percentage van de index. Partijen, die juist capaciteit nodig hebben, kunnen voor, of onder marktprijzen inkopen. Een win-winsituatie voor alle betrokkenen.”

Internationale groei en expansie.
Greenclouds heeft inmiddels een tiental klanten in Nederland, onder wie KPN, en start op korte termijn in diverse landen nieuwe hubs. Dit betekent dat IT-capaciteit lokaal wordt geaggregeerd en gedistribueerd, zodat ‘data binnen landsgrenzen’ wordt nageleefd. Op dit moment zijn we daarmee bezig in het VK. Daarnaast zijn we met een tweede investeringsronde bezig om de internationale expansie voor elkaar te krijgen. In principe willen we eind dit jaar drie hubs hebben.”

Tot aan het begin van de Accenture Innovation Awards van 2013 belicht ik elke week een opvallend concept van de editie die achter ons ligt. Bijvoorbeeld over een van de dertig concepten die zich presenteerden op de Innovatiemarkt.staat nu in het teken van een sfeerimpressie van de prijsuitreiking tijdens het Innovation Event op 8 november 2012. Bovendien vind je op de site alle 1400 ingeschreven concepten terug.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie