Het videoplatform Youtube maakt bekend dat fans in enkele Europese landen de kans krijgen om een Grand Prix van de Formule 1 gratis te volgen op het platform. Volgens het merk, onderdeel van Google, worden de trainingssessies, de kwalificatie en alle actie op de racedag van de Aramca Grosser Preis der Eifel live gestreamd vanuit de Nürburgring.
Met het nieuwe partnerschap bieden de twee organisaties de stream aan in zeven Europese landen: Duitsland, Zwitserland, Nederland, België, Noorwegen, Zweden en Denemarken. Youtube geeft aan dat de overeenkomst extra content oplevert voor het de dienst, zoals vooruitblikken op de race, hoogtepunten en analyses. Nederlandse kijkers worden volgens Youtube voorzien van Nederlandstalig commentaar.
Grand Prix van de Eifel
De wedstrijd vindt plaats op de Nürburgring, een circuit waar sinds 2013 geen F1-race meer is gereden. De naam ‘Grand Prix van de Eifel’ verwijst naar de historische ‘Eifelrennen’, de vooroorlogse grands prix op de oorspronkelijke Nürburgring Nordschleife. De Formule 1 maakt bekend dat door beperkingen vanwege COVID-19 er waarschijnlijk slechts een fractie van het normale aantal fans, tot wel 290.000 tijdens een raceweekend, op het circuit aanwezig zijn.
Iets terugdoen voor de fans
Voor die fans willen de Formule 1 en Youtube iets terugdoen, door de race en alle activiteiten in de aanloop ernaar, van vrijdag 9 t/m zondag 11 oktober, gratis te streamen. De samenwerking is volgens de twee merken de volgende stap in de hechte relatie die de Formule 1 en Youtube de voorbije jaren hebben opgebouwd.
Het autosportmerk legt uit dat het het digitale platform ten volle is gaan benutten, met meer gevarieerde content, zoals langere hoogtepuntenoverzichten, interviews met coureurs, memorabele momenten van de boordradio’s en analyses door experts. Het racemerk zegt dat het aantal kijkers in één jaar met 130% gegroeid is. Youtube legt uit dat het al langer het centrale platform voor de Formule 1-community online is. ‘Hier vinden zowel nieuwe fans als trouwe liefhebbers een diversiteit aan content: profielen van rijders, een blik achter de schermen, podcasts met interviews en meer.’
Wereldwijde toename weergavetijd live-content
Nu iedereen meer tijd thuis doorbrengt, streamen mensen ook steeds meer. De weergavetijd van livecontent op tv-schermen is wereldwijd met meer dan 250% gestegen. Youtube zegt dat die sterke toename ook bij Youtube zichtbaar is.
Met het partnerschap wil het videoplatform ook adverteerders een kans bieden om sportfans te bereiken via de dienst: ‘Merken kunnen advertentievoorraad kopen voor de livestream van de Duitse Grand Prix en zo in één of meer markten de uitgebreide content op het hele Youtube-kanaal van de F1 aanvullen.'
Lees ook: Zo zet je als merk YouTube effectief in tijdens de coronacrisis
Youtube Select
De Formula 1 Aramco Grosser Preis der Eifel moet een integraal onderdeel van YouTube select worden, dit is een nieuw advertentieprogramma dat wereldwijd is gelanceerd in mei 2020. Het platform geeft aan dat YouTube Select adverteerders toegang moet bieden tot YouTube-video's van de hoogste kwaliteit en de Grand Prix van de Eifel is daarbij een van de eerste grote introducties in Europa.
Sponsoring en mediapakketten kiezen
In het perscommuniqué is te lezen dat adverteerders livestreams op maat kunnen sponsoren, aangepaste mediapakketten kunnen kiezen en de verschillende doelgroepen in Google Ads toe kunnen passen op de campagnes in YouTube Select. De resultaten van die Youtube OTT-campagnes zijn meetbaar, voor de hele algemene Youtube-app, met de nieuwe tool Merkimpact (Brand Lift) voor tv-schermen.
De videodienst benadrukt dat adverteerders met Youtube Select eenvoudiger de doelgroepen bereiken waarmee ze begaan zijn. ‘In 2019 stimuleerden de line-ups over de hele wereld gemiddeld de merkbekendheid met 13% en de koopintentie met 9%. Heel wat Formule 1-coureurs hebben ook zelf als creator hun plek op YouTube gevonden. Rijders als Nico Rosberg, Max Verstappen en Lando Norris uploaden regelmatig video's naar hun kanaal, waarin ze fans een persoonlijke blik op hun leven gunnen.’
Fans die media anders consumeren bereiken
Adam Crothers, head of digital media rights van de Formule 1: ‘We zijn ontzettend blij dat we samen met YouTube aan zo'n spannend project kunnen werken. We blijven onze strategie voor mediadistributie diversifiëren en ons digitale aanbod uitbreiden, dus is het absoluut noodzakelijk dat we fans bereiken die media anders consumeren. YouTube biedt ons daar het geschikte platform voor. Dankzij onze samenwerking met YouTube kunnen we de F1-fanbase blijven uitbreiden door ons op innovatieve manieren te richten op nieuwe doelgroepen. Tegelijk vernieuwen we zo ook ons media-aanbod voor nieuwe en bestaande fans.’
Premium content
Tomos Grace, head of sport bij Youtube EMEA: ‘Youtube helpt de sportwereld om de fans van morgen aan te spreken: 70% van het Formule 1- publiek op YouTube is jonger dan 35. Omroepen en organisatoren zien steeds meer in hoe goed YouTube deze nieuwe doelgroepen kan bereiken en extra inkomsten kan genereren. De Formule 1 is altijd al een van de innovatiefste merken in de sportwereld geweest en brengt in haar video's dezelfde dynamiek als op het circuit. Dat ze nu besluit om ook haar absolute premium content op YouTube te livestreamen, toont nog maar eens aan welke rol Youtube speelt als betrouwbare partner van de sector.’
Lees ook over Youtube: Frank de Wit (Studio Catwise): ‘Creativiteit moet in dienst van het algoritme staan’