Alexander Klöpping (Blendle): ‘We lijken te transformeren naar een audiobedrijf’

Wayne Parker Kent interviewt in de podcast The Brief deze week Alexander Klöpping, CEO van Blendle.

Wayne Parker gaat in gesprek met Alexander Klöpping over de thema’s: de toekomst van Blendle, kwaliteitsjournalistiek en leiderschap.

Waartoe is Blendle op aarde? Klöpping omschrijft het helder. De missie van Blendle is mensen helpen bij het maken van betere keuzes. Hij legt uit: ‘Op social media is onze tijdlijn bezaaid met nieuws dat aansluit op onze persoonlijke filterbubbel. Daarnaast is mijn eigen ervaring dat de kwaliteit ook vaak wat te wensen overlaat. Met betaalde content doorbreken we deze trends. Allemaal in het belang van de consument en de journalistieke bedrijven.’

Rondom Blendle lijkt de berichtgeving zelden stil te staan. In 2017 was er een groei in gebruikers maar nog geen zwarte cijfers. Er werd een hoop geschreven en zijn bedrijf lag vanuit meerdere kanten onder de loep. In het afgelopen jaar bleef de berichtgeving ogenschijnlijk rustiger. Maar hoe beleefde Klöpping zelf het jaar 2018 bij Blendle? ‘Sinds afgelopen jaar staat iedereen weer op scherp. Vanaf nu willen we ons meer focussen op de directe relatie met onze lezers. Daarom luisteren we nu steeds vaker naar hun wensen', vertelt hij.

Uit onderzoek bleek bijvoorbeeld dat er behoefte is aan audio-artikelen. In januari 2018 implementeert Blendle de feature in hun app, zodat hun lezers de mogelijkheid hebben om de artikelen ook als luisteraar te consumeren. 'In de toekomst lijken we van een tekst- naar een audiobedrijf te transformeren. Waarschijnlijk zijn artikelen straks direct te beluisteren en kan de consument door te klikken de geschreven versie tot zich nemen.’

Klöpping als leider

De manier waarop de Blendle-voorman zijn mensen leidt, is volgens Klöpping door de jaren heen veranderd. Voorheen deed hij het liefst alles alleen. ‘Een bedrijf runnen is heel eenzaam. Er ligt een enorme druk op je schouders en het is af en toe ook een beetje eng. Als je dat allemaal in je eentje probeert te dragen is dat erg zwaar.’ Van nature heeft Klöpping het liefst zelf alle touwtjes in handen. ‘Micromanaging is mijn oorspronkelijke stijl, maar dat blijkt een effectieve manier om talentvolle mensen weg te jagen. De mensen bij wie ik eerst op de rug zat, zie ik nu groeien. Het gaat om durven loslaten. Nu loopt het beter dan dat ik ooit voor mogelijk had gehouden.’

Blendle in het buitenland

Hoe zit het eigenlijk met de ambities over de grens? Naast Nederland is Blendle immers actief in België, Duitsland én de Verenigde Staten. Met name in die laatstgenoemde markt staat zijn bedrijf aan de vooravond van een grote doorbraak, volgens Klöpping: ‘Het momentum van het Blendle-model is er nooit beter geweest dan nu. Alle tekenen wijzen erop dat Apple met de overname van Texture (red. een magazine service vergelijkbaar met Blendle) een betaalmodel voor tijdschriften en kranten gaat lanceren in Apple News.’

Blendle krijgt er dus naar alle waarschijnlijkheid een concurrent bij. De geboren Ossenaar zit echter niet met de handen in het haar, maar heeft alle vertrouwen in een goede afloop. “Ten opzichte van Google en Apple hebben wij als klein bedrijf het voordeel dat uitgevers met ons willen experimenteren. Meedoen aan Google News is een hele grote strategische beslissing. Meedoen aan Blendle is een iets kleinere beslissing. Daarom doen onder andere The New York Times, Wall Street Journal en Financial Times bij ons mee. Bij Google News is de vraag of journalistieke organisaties van dit formaat zich willen binden, dus daar kijk ik reikhalzend naar uit”, besluit hij met een knipoog.

The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door Wayne Parker Kent. De aflevering is ook te vinden in de iTunes Store en alle overige podcast-apps waaronder Spotify.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie