Meta introduceert, in navolging van Twitter, het kopen van een blauw vinkje. Binnenkort kan elke gebruiker een Meta Verified abonnement afsluiten, vanaf €11,99, hiermee kan je onder andere een blauw vinkje kopen. Een duurdere variant dan Twitter, waar je voor zo’n €8 per maand Twitter Blue member kan zijn.
De kracht van het blauwe vinkje
Waarom kiest nu ook Meta ervoor om een maandelijks abonnement te introduceren? Heeft Mark Zuckerberg dit goed gejat? En heeft Elon Musk het in eerste instantie überhaupt goed bedacht? De meningen zijn erg verdeeld. Voorheen kregen alleen grote bedrijven of beroemdheden een blauw vinkje. Of creators die hier hard voor hadden gewerkt. Als iedereen een blauw vinkje kan kopen, is dit dan nog wel iets waard? Of verliest het zijn kracht en betrouwbaarheid?
Meta beweert door Meta Verified juist creators te helpen. Zo wordt bijvoorbeeld een account meer uitgelicht, waardoor het bereik toeneemt. Maar anderen zijn van mening dat social media een plek zou moeten zijn waar iedereen gelijke kansen krijgt, niet alleen mensen die er geld voor over hebben.
Money, money, money?
Voor nu is het nog niet mogelijk om het abonnement in Nederland af te sluiten. Maar wanneer dat wel het geval is, zal het dan inderdaad de creators helpen? Of is het alleen een nieuwe manier van Meta en Twitter om meer geld te verdienen? Doordat niet alleen beroemdheden, bedrijven of merken straks nog een blauw vinkje bezitten, is één ding zeker: de blik op het blauwe vinkje zal in het social media landschap sterk veranderen.
Creative Social Agency Dorst & Lesser spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!