Premium

Waarom Donald Trumps marketing destructief is

Elke poging tot een handreiking naar belangrijke kiezersgroepen mislukt op jammerlijke wijze.

Tekst: Aart Verschuur

Ondanks zijn halsstarrigheid om big data en analytics op een moderne manier te gebruiken voor zijn verkiezingscampagne, doet Donald Trump het op marketinggebied best goed. Hij positioneert zichzelf op een basic manier en zet Trump simpelweg neer als een sterk merk. Een geslaagd merk, elke dag weet hij het nieuws te halen en vaak te bepalen. Iedereen moet vooral over hem blijven praten, positief of negatief maakt hem niet uit.

Duidelijke boodschap

Het merk Trump probeert ook een eenduidige en gedurfde (niet-politiekcorrecte) boodschap uit te zenden. Hij ként zijn publiek, een belangrijke basis voor goede marketing. Volgens Trump en zijn aanhangers wordt Amerika bedreigd door werkloosheid veroorzaakt door globalisering, illegale Mexicanen en islamterroristen. Deze duidelijke boodschap appelleert aan de onvrede van veel laaggeschoolde, blanke Amerikanen over de politieke elite in hoofdstad Washington.

Twitter

Trump twittert er in hoog tempo op los, minimaal tien keer per dag. Met zijn constante stroom van berichten, vaak zelfgeschreven, bindt hij het moderne online publiek aan zich. De digitale generatie is immers altijd op zoek naar fris nieuws, de laatste tweets, posts en andere zaken waarover gepraat wordt en die ‘viral’ kunnen gaan. Trump heeft ruim 12 miljoen volgers en 33.000 berichten getweet. Hillary Clinton loopt met 9 miljoen volgers en 9.000 tweets flink achter.

Trumps marketingprobleem is dat hij als persoon eigenwijs, koppig en narcistisch is. Hij weet iedere keer eigenhandig zijn eigen in principe succesvolle marketingstrategie tot de grond toe af te breken. Zo kan hij zich niet beperken tot een eenduidige politieke boodschap, Trumps toespraken waaien altijd alle kanten op. Daarnaast jaagt Donald Trump kiezersgroepen tegen zich in het harnas die hij nodig heeft voor een verkiezingsoverwinning. Zo moet Trump vooral steun zien te krijgen van college educated women. Maar hij bruuskeert met zijn uitspraken en opvattingen belangrijke kiezersgroepen als vrouwen, zwarten en latino’s.

Mislukte handreikingen

Elke poging tot een handreiking naar belangrijke kiezersgroepen mislukt op jammerlijke wijze. Trump bezoekt, na aandringen van zijn adviseurs, een zwarte kerkdienst als handreiking naar de zwarte gemeenschap. Om de volgende dag weer te pleiten voor stop and frisk, willekeurige fouillering op straat waar vooral zwarte Amerikanen slachtoffer van worden. Meer dan 95 procent van zwart Amerika wil niets met Trump te maken hebben.

Miss Piggy

Ook bij de Amerikaanse vrouwen heeft Trump afgedaan door zijn vele denigrerende opmerkingen over het vrouwelijk geslacht. Hij lag al niet goed vanwege zijn uitspraken over onder meer Miss Universe 1998, Alicia Machado uit Venezuela. Miss Piggy was ze, omdat ze te dik werd naar zijn zin. Helemaal kwaad bloed zette Trumps uitgelekte video-uitspraken, waarin hij vaststelde dat je als beroemdheid ‘alles’ met vrouwen kunt doen. Grab them by the pussy. You can do anything. Met deze vormen van destructive marketing kan Donald Trump een verkiezingsoverwinning op zijn buik schrijven.

Lees ook

Beeld: Visions Of America LLC (123RF)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie