Wie had verwacht dat we al op korte termijn weer terug konden naar ‘het normale’ leven is van een koude kermis thuis gekomen. Voor radiozenders geldt dat ons ‘veranderde leven’ wel van invloed is geweest op ons luistergedrag.
Overall hebben de mensen die radio luisteren wat langer geluisterd per dag, in het aantal absolute luisteraars zien we in de gisteren gepubliceerde cijfers die stijging niet. En sommige zenders hebben er profijt van gehad, andere zenders juist last door de verandering in luisterplaats en tijdvakken.
De meting van januari/februari is ieder jaar in radioland wel een soort van ‘back to normal’, de stofwolken van de feestmaand december laten nog wel wat sporen na maar de cijfers gaan in zijn algemeenheid wat meer terug naar de onderlinge verhoudingen van voor de decembermaand.
In de cijfers is ook goed te zien welke zenders het meest geprofiteerd hebben van de decembermaand. Dit zijn NPO Radio2, Sky Radio en Radio 10. Zij zijn ook de grote dalers in de januari/december meting vergeleken met december/januari.
Weinig zwarte cijfers
Maar veel belangrijker is het dus te vergelijken met een jaar geleden, dat laat zien dat de onderlinge verhoudingen wat minder ‘back to normal’ maar juist structureel veranderd zijn.
De cijfers in een groot aantal leeftijdsgroepen laten zien dat slechts twee zenders in al deze groepen zwarte cijfers schrijven en maar liefst vier zenders rode cijfers.
BNR en Talpa in het rood
Qmusic is voor de zoveelste meting op rij de grote winnaar en de sterkste stijger in al deze leeftijdsgroepen. Het overall marktleiderschap ligt binnen handbereik (al in de komende meting?) en interessant wordt de vraag wat het plafond van Qmusic is.
De andere zender met zwarte cijfers is Kink (vorig jaar in deze maandmeting voor het eerst gerapporteerd) en zij zijn succesvol in een muziekgenre gedoken dat de andere zenders (grotendeels) hebben laten liggen.
Alleen maar rode cijfers in al deze groepen zijn er voor BNR en maar liefst drie Talpa-zenders (Radio 538, Radio 10 en Sky Radio), waarbij ook de prestaties van Veronica niet echt om over naar huis te schrijven zijn. Het bombardement van commercials voor deze zenders op tv-stations van Talpa Network werpt duidelijk geen vruchten af.
De laatste observatie: binnen 20-34 jaar zijn veel meer zenders gestegen vergeleken met vorig jaar, dit wijkt echt af van de andere getoonde leeftijdsgroepen. Daar valt de daling van Radio 538 extra op, maar liefst -3,3 procent in een jaar tijd. Dat is wel heel pijnlijk.
Evert Bronkhorst is strategy director Vizeum - a dentsu company
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!