Premium

LinkedIn censureert maatschappelijke bijdragen: 'Lijken wel Oostblok-praktijken'

LinkedIn lijkt feller van leer te trekken tegen maatschappelijk-gevoelige content dan eerder het geval leek.

123RF

LinkedIn verwijdert niet alleen bijdragen als de comments eronder ontsporen, zoals eerder werd gezegd, maar doet ook posts in de ban als deze een maatschappelijk-gevoelige inhoud hebben. Voor onderwerpen als Zwarte Piet en Black Lives Matter lijkt op het zakelijk platform allesbehalve plek te zijn.

De schrik zit er goed in bij LinkedIn-gebruikers, blijkt ook uit de reactie van een interim communicatieprofessional, die dinsdag contact zocht met Adformatie. De vrouw wil niet met naam worden genoemd uit angst te worden verwijderd van het platform. Toen deze LinkedIn-gebruikster het nieuws deelde dat Bol.com Zwarte Piet in de ban deed, bleek haar bijdrage enkele uren later te zijn verdwenen.

Rücksichtlos verwijderd

De post kreeg weliswaar likes, maar geen comments. Toch werd haar bijdrage verwijderd. 'Ik vond het zo dapper van Bol.com dat ik dat graag wilde delen op LinkedIn. Het was ook een heel net bericht, er stond helemaal niks geks in. Toch werd de post rücksichtlos verwijderd. Ik begrijp het werkelijk niet.'

LinkedIn liet deze week aan Adformatie weten dat bijdragen kunnen worden verwijderd als de comments ontsporen. 'Dat is een non-argument', reageert ze. 'Het gaat om het onderwerp zélf en helemaal niet om de comments. Die stonden er helemaal niet onder.'

Volgens de vrouw laat LinkedIn hiermee duidelijk zien geen maatschappelijk podium te willen zijn. 'Maar ze gaan voorbij aan het feit dat het maatschappelijk debat óók invloed heeft op ons vak. We zien dat er dingen veranderen en dat sommige merken meegaan. Bedrijven passen hun beleid aan en veranderen het maatschappelijk veld.'

Big Brother

De interim communicatieprofessional is zelfs zo geschrokken, dat ze bang is dat ze haar LinkedIn-profiel verliest als ze de kwestie op het platform uit de doeken zou doen. 'Ik zou net zo stoer willen zijn als Bol.com, maar ik heb LinkedIn heel hard nodig en dat schuurt. Ik kan het mezelf niet permitteren om mijn positie te verliezen. Ik ben bang voor verdeel en heers, straks word ik van het podium gegooid.'

Ze vergelijkt het platform met een Big Brother die zomaar kan ingrijpen. 'Zuckerberg en TikTok hebben een slechte naam, maar LinkedIn lijkt nu in dezelfde categorie te vallen. Het zijn Oostblok-praktijken: oppassen met wat je plaatst, want voor je het weet wordt het gecensureerd.'

 

LinkedIn gaat voorbij aan het feit dat het maatschappelijk debat óók invloed heeft op ons vak.

Van Engelen: 'Ontzettend gek'

Bva-voorzitter Erik van Engelen zag afgelopen vrijdag een soortgelijke post als sneeuw voor de zon verdwijnen. Van Engelen had een link gedeeld van een Adformatie-artikel over Bol.com en Zwarte Piet, maar daar stak LinkedIn een stokje voor. 'Ik vind het ontzettend gek. Ik had die post doorgeplaatst met daarbij een neutrale reactie, maar op een gegeven moment was 'ie weg. Ik weet ook niet wat de aanleiding was. Dat je comments modereert en weghaalt snap ik, maar de post zelf?'

Volgens Van Engelen zijn er meer gebruikers die hetzelfde overkomen is. 'Toen ik zag dat mijn post weg was, ben ik gaan rondbellen. Het bleek dat ik niet de enige was. Iemand anders had van LinkedIn gehoord dat het aan de comments lag. Nu weet ik niet of de comments onder mijn bijdrage uit de hand zijn gelopen, maar dan nog. Nu kan iedereen een artikel posten wat vervolgens weer kan worden weggehaald. Ik vind dit niet kunnen.'

Van Engelen wil graag weten wat de criteria van LinkedIn zijn en is van plan met het platform in gesprek te gaan. 'Als Bva willen we sowieso met een aantal platforms om de tafel om te praten over hun policy inzake moderatie en/of censuur. Dat gaan we dus ook met LinkedIn doen, deze casus geeft daar versneld aanleiding toe.'

Policy

Het platform verwees in een eerdere reactie aan Adformatie naar de community policies, waarin onder meer te lezen is dat het medium geen haatberichten of haatgroepen toestaat. Ook grof taalgebruik is uit den boze. 'Dit beleid beschermt iedereen op LinkedIn en van elk lid wordt verwacht dat hij of zij zich eraan houdt. Ons beleid is voor iedereen gelijkelijk van toepassing en overtreding kan ertoe leiden dat we actie ondernemen, met inbegrip van de beperking van inhoud of een account.'

De vraag waarom bijdragen van gebruikers die zich hier niet schuldig aan maken, toch worden verwijderd, bleef dinsdag onbeantwoord.

Lees ook: Verwijderen bijdragen LinkedIn om 'ontsporen comments' zorgt voor irritatie bij gebruikers

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie