Premium

Veel vernieuwingen Elsevier Weekblad na strategisch traject

One Business (New Skool Media) hield Elsevier Weekblad tegen het licht. Maandblad Juist en gids Stijl verdwijnen.

Elsevier Weekblad voert vanaf eind januari een flink aantal aanpassingen door, met een nieuw formaat, een dikker magazine en een aangepaste site. Alle ballen gaan op het merk Elsevier Weekblad en dat betekent dat uitgever ONE Business (onderdeel van New Skool Media) een aantal producten eromheen schrapt of minder aandacht gaat geven. Zo verdwijnen maandblad Juist en de mode- en lifestyle-gidsen Stijl en gaat Elsevier Weekblad minder specials en boeken uitbrengen.

CEO Erwin van Luit legt uit dat er afgelopen jaar een uitvoerig strategisch traject heeft plaatsgehad om de formule op te frissen en verder aan te scherpen. Ook zijn de salesproposities en de marketingstrategie aangepakt en zal er meer aandacht komen voor events. ‘We hebben intern en samen met de klanten Elsevier Weekblad tegen het licht gehouden.’

René van Rijckevorsel, lid van de hoofdredactie van Elsevier: ‘We hebben lezersonderzoek gedaan, professionals uit het veld gesproken en zijn interne werkgroepen gaan vormen. In november reageerde de doelgroep enthousiast op de dummy van het nieuwe magazine.’

Opboksen tegen zaterdagkranten

De concrete aanleiding voor het strategische traject was dat het huidige medialandschap veel uitdagingen biedt en de oplage en de advertentiemarkt van Elsevier Weekblad onder druk stonden, zegt Van Luit. ‘Elsevier Weekblad is - naast de veel kleinere Groene Amsterdammer - nog het enige weekblad in het opiniesegment en moet opboksen tegen onder meer de zaterdagkranten.’

Inhoudelijk gaat er wel het een en ander veranderen, maar het zullen geen enorme slagen zijn, legt Van Rijckevorsel uit. Het gaat er vooral om dat het team zich volledig op de inhoud van Elsevier Weekblad en de site kan richten. Het verdwijnen van Juist en Stijl noemt hij daarom ‘een keuze uit kracht’.

Niet rechts of links

Wat verandert er dan concreet? Elsevier Weekblad wordt in print kleiner en dikker. Het aantal redactionele pagina’s gaat van zeventig naar tachtig. Verder heeft Elsevier Weekblad het aangedurfd in deze tijden van hoge papierprijzen om naar beter papier te gaan, voor betere leesbaarheid en mooier beeld. Het formaat wordt iets kleiner, vergelijkbaar met een titel als The Economist.

Elsevier Weekblad wil in het magazine en in haar online omgeving minder ‘krantje spelen’. Van Rijckevorsel: ‘In deze tijden waarin het nieuws zo snel gaat, heeft het geen zin meer om met een actuele opening in het blad te komen dat dinsdag gedrukt wordt en donderdag bij de abonnees ligt. Dat laten we meer los. We gaan iets verder weg van de waan van de week. We gaan zelf meer de agenda bepalen. Deze keuze voeren we ook online door.’

Denk aan de grote thema’s als de klimaattransitie en immigratie, waar Elsevier Weekblad op ‘de eigen manier’ over blijft schrijven. Van Rijckevorsel: ‘Dat wil ik niet rechts of links noemen, want daar geloof ik niet in. Wij stellen vragen en zetten vraagtekens bij bepaalde plannen en maatregelen en blijven dat doen op de manier waar we goed in zijn. Aan onze opvattingen en manier van journalistiek bedrijven, zal niets veranderen. Het laatste wat we willen is dat onze trouwe lezers zich niet meer bij ons thuis voelen.’

Interactie

Verder wordt Elsevier Weekblad meer flexibel, waar de makers voorheen vrij rigide te werk gingen en alles vooraf vastlag. ‘We gaan nu bijvoorbeeld naar negen grote stukken in het blad. Die flexibiliteit is ook een test. We blijven de komende tijd met klanten in gesprek, zodat we de formule hier en daar kunnen bijslijpen.’

Elsevier Weekblad past ook de site aan, die rustiger zal worden en waarbij de redactie meer nieuws gaat maken dan volgen. Ze gaan ook experimenteren met nieuwere vormen zoals podcast en interactieve grafieken. Uiteindelijk moet er online ook meer gepersonaliseerde interactie komen via site, nieuwsbrief en sociale mediakanalen.

Gestopt met proefabonnementen

Uit de nieuwe NOM-gegevens van vorige week blijkt dat de oplage 67.067 exemplaren is, tegen een jaar eerder 75.096. Deze getallen zijn niet goed met elkaar te vergelijken zegt Van Luit: ‘We zijn onderweg naar het nieuwe Elsevier Weekblad afgelopen jaar al vrij radicaal gestopt met de proefabonnementen. We richten ons alleen nog maar op langlopende, vol betalende abonnementen. Daarmee leveren we oplage vanuit proefabonnementen in, maar vergroten we de waarde en het volume van onze loyale abonnees. Die stap was best eng, omdat we zo gewend waren aan de werkwijze met proefabonnees en de daarbij horende oplage, maar we zien een enorme ommekeer: we stijgen weer in het aantal loyale abonnees en ook de abonnementenomzet vanuit deze groep is weer groeiende.' 

Volgens de CEO ziet Elsevier Weekblad deze ontwikkeling inmiddels ook bij de online abonnementen, waar dezelfde strategie gevolgd wordt. Inmiddels heeft Elsevier Weekblad naast de printoplage ook ruim vijfduizend vol betalende en loyale online abonnees en dit aantal stijgt met honderd per week zodat het er eind 2019 tienduizend zullen zijn.

Winstmarge

Volgens Van Luit draait Elsevier Weekblad ‘gewoon goed’ en ging de winstmarge van 29 procent in 2017 naar 34 procent in 2018. Met de nieuwe richting van Elsevier Weekblad verwacht hij dat de omzet zich ook in 2019 positief zal blijven ontwikkelen.

Vanaf week 4 is de vernieuwde Elsevier Weekblad zichtbaar.

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie