‘Wie denkt dat een reclamevrije omroep een goed idee is, moet dit eerst even lezen.’ Een paginagrote advertentie met die kop staat vanochtend in het AD. De advertentie is een initiatief van de Nederlandse communicatie- en mediabureaus en kleine en grote adverteerders vertegenwoordigd in de drie branchepartijen Vea, bvA en PMA.
In de advertentie (in feite een gezamenlijke brief) zetten de partijen nog eens uiteen waarom de plannen van de coalitie - en minister Arie Slob - voor een op termijn reclamevrije omroep een slecht idee zijn.
BBC-model
In de brief staat onder meer: ‘Concreet komt het erop neer dat de overheid zomaar 100 miljoen euro van de rijksbegroting weggooit. Geld dat vervolgens in de zakken verdwijnt van buitenlandse partijen als RTL, Facebook en YouTube die wel reclame maken. Dank u wel, overheid.’
Daarnaast wijzen de brancheverenigingen erop dat er zenders zullen verdwijnen en het aanbod zal verschralen. Een vergelijking met het BBC-model gaat niet op, want ‘ze vergeten daarbij te zeggen dat die mooie BBC-programma’s alleen maar gemaakt kunnen worden door de opbrengsten uit buitenlandse verkoop. Dat is met een piepklein taalgebied als het Nederlands natuurlijk onmogelijk.’
Alle reclame afschaffen
Ook het bedrijfsleven en de non-profitsector zijn volgens VEA, bvA en PMA de dupe. ‘Als de omroepen stoppen met reclame, zijn er grote groepen Nederlanders die zij niet meer kunnen bereiken. Dat betekent kort gezegd omzet- en banenverlies.’
Minister Slob wil jongere mensen beschermen tegen reclame, zo was één van zijn argumenten. ‘Ook dit is een denkfout. In de huidige wereld moeten jongeren juist leren om met reclame om te gaan, of de overheid moet besluiten in één klap alle reclame af te schaffen, dus ook abri’s, radio, sportevenementen en dan ook maar meteen alle buitenlandse zenders en het hele internet.’
De branchepartijen besluiten de brief met: ‘Wie vertelt waarheid? Dat de gewone Nederlander er straks de prijs voor betaalt!’
De hele tekst staat hier.
Fel tegenstander
In een eerder interview met Adformatie liet bvA-voorzitter Frenkel Denie al weten fel tegenstander te zijn van de coalitieplannen. Ook de PMA verklaarde dat al eerder. De VEA had nog niet eerder van zich laten horen over de kwestie.
De advertentie staat in het AD, onderdeel van de Persgroep. Die uitgever is lid van NDP Nieuwsmedia. Die brancheorganisatie liet recent weten reclamebeperking bij de NPO wél een goed idee te vinden.
Het mediadebat in de Tweede Kamer over de coalitieplannen is op 11 september.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!