De uitgaven aan audioreclame laten voor het zevende kwartaal op rij groei zien. Bovendien waren de afgelopen drie maanden het beste derde kwartaal ooit met een omzet van 43,7 miljoen euro. Dit is 2,1% meer dan het vorige record van vorig jaar.
Dat blijkt uit cijfers die Audify (voorheen Radio Advies Bureau) vandaag publiceert.
Forse groei 'digitaal'
De bestedingen aan spots bedragen 38,8 miljoen euro (+2,9%). De digitale audio-omzet, dus alle reclame die alleen via internet te horen is, groeit met 6,9% naar ruim 2 miljoen euro.
De investering in non-spotreclame (buiten de reclameblokken) liggen iets lager dan vorig jaar en komen uit op 2,8 miljoen euro (3,1 miljoen in 2021). Dit is te verklaren doordat 2021 een grote sportzomer was.
Jumbo gaf meeste uit
Volgens de cijfers van Nielsen was Jumbo de grootste audio-adverteerder en klom KPN op naar de tweede positie gevolgd door respectievelijk Kruidvat, ANWB en T-Mobile.
Als naar sectoren wordt gekeken, is te zien zien dat de retail het meeste uitgaf, gevolgd door financiële dienstverlening en de horeca/toerisme/recreatie.
Liedewij Hentenaar, directeur Audify, noemt de groei in audioreclame ‘extra opvallend’ omdat de grote besteders uit de automotive branche door externe factoren een stuk minder aanwezig zijn.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!