Terwijl de champagnekurken knalden en de laatste oliebollen werden gegeten, vierde Nederland niet alleen het einde van 2023 maar ook een muzikaal hoogtepunt. De NPO Radio 2 Top 2000, de lijst der lijsten die traditiegetrouw aftelt naar het nieuwe jaar, trok met de afgelopen 25e editie een historisch hoog aantal luisteraars én kijkers. Dat blijkt uit de cijfers van het Nationaal Media Onderzoek.
Top 2000: 48,1 procent luistertijdaandeel in 25-67
Vanaf 25 december stemde Nederland massaal af op de Top 2000. Zo behaalt het liedjesfestijn in de doelgroep 25-67 een luistertijdaandeel van 48,1 procent en in 13+ een aandeel van 41,1 procent. In 25-54 is dat 48,2 procent en ook in de oudere doelgroep 55+ ziet de zender een substantieel aandeel van 39 procent. Met dit alles is de zender in de laatste week van 2024 de absolute marktleider. In totaal bereikte deze Top 2000-editie meer dan 7,1 miljoen luisteraars.
NPO 1 Extra: kijken naar Top 2000 slaat aan
Behalve op NPO Radio 2, was de Top 2000 dit jaar ook weer te volgen op televisie. Zo keken in totaal bijna 8 miljoen kijkers naar de Top 2000-uitzendingen van de NTR op NPO 1 en NPO 3. Maar vooral NPO 1 Extra stal de show. Het themakanaal dat vrijwel bij alle providers gratis te bekijken is, zond een livestream uit van het Top 2000-café. En met succes! Zo werd NPO 1 Extra met gemiddeld 19,8 procent kijktijdaandeel de grootste zender van Nederland tijdens de Top 2000-week in de doelgroep 25-67. Op 31 december, de laatste dag van de Top 2000, groeide het kijktijdaandeel in dezelfde doelgroep zelfs naar 24,3%. De live-uitzending op NPO 1 Extra wordt niet meegenomen in de berekening van de luistercijfers. Deze mooie resultaten zijn dus een aanvulling op de radiocijfers.
Serious Request verdubbeld aandeel 3FM
Het succes van de Top 2000 volgde na een zeer geslaagde editie van 3FM Serious Request vanuit Nijmegen. Maar liefst 1,3 miljoen luisteraars stemden af op de dj’s in het Glazen Huis. Dit zorgde voor een verdubbeling van het luistertijdaandeel van 3FM. Belangrijk was dat dit ook terug te zien was in het bedrag dat werd opgehaald voor Stichting ALS Nederland. De opbrengst van de actie was tijdens met ruim 7,5 miljoen euro de hoogste in zeven jaar.
Ook op televisie werden de ontwikkelingen in Het Glazen Huis goed gevolgd door het publiek. De uitzendingen over 3FM Serious Request van de NTR en Powned op NPO 1 en NPO 3 bereikten in totaal 5,7 miljoen kijkers.
Een op de drie radioluisteraars luisterde naar de NPO
De NPO sluit het jaar met de Top 2000 en Serious Request knallend af, maar kan ook positief terugkijken op de rest van het jaar. Het gezamenlijke luistertijdaandeel van de publieke radiozenders in 2023 is 34,9 procent in de doelgroep 13+, met een wekelijks bereik van meer dan 6,2 miljoen Nederlanders. Ruim een derde van de mensen die in 2023 de radio aan had staan, luisterde naar een radiozender van de NPO.
Van de NPO-zenders behaalde NPO Radio 2 het hoogste aandeel. Voor het zesde jaar op rij werd de zender met 14,8 procent luistertijdaandeel de beste beluisterde zender van 2023 in doelgroep 13+. Wekelijks bereikte de zender 3,2 miljoen luisteraars.
Ook de andere NPO-zenders kunnen terugkijken op mooie resultaten. Zo behaalde nieuws- en actualiteitenzender NPO Radio 1 over heel 2023 een luistertijdaandeel van 8,6 procent en zag NPO Radio 5, mede dankzij een succesvolle editie van de Evergreen Top 1000, een aandeel van 7 procent.
Scoor jij volgend jaar mee?
De mooie resultaten van de NPO-radiozenders in 2023 leggen de basis voor hoge verwachtingen voor het nieuwe jaar. Het gemiddelde weekbereik op de zenders en de populariteit van de radio-evenementen, aangevuld met een zomer vol topsport op NPO Radio 1, bieden volop kansen voor merken om bij Ster het grote publiek te bereiken. Wil jij hierbij zijn? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze accountmanagers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!