TNT en Marktplaats starten online verzendservice

TNT Post Pakketservice en Marktplaats zijn een samenwerking aangegaan waarin verkopers gebruik kunnen maken van een online verzendservice.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Klanten hebben direct inzage in de verzendkosten en hoeven niet langer postzegels te kopen of langs een postkantoor met een pakket, de gehele afhandeling van het versturen kan thuis plaatsvinden, via internet.
Verkopers die de verzendservice gebruiken, kiezen in het proces voor de optie consument of zakelijk. Vervolgens maken ze de zending aan, printen de verzendlabels met bijbehorende frankeeraanduiding en maken het pakket in orde. Aan de verzendservice zijn snufjes toegevoegd als het aanleggen van een adresboek met vaste klanten. Ook kan de verkoper het pakket thuis laten ophalen door de TNT Pakketservice, voor een toeslag van 2,20 euro.

Gerrit Mastenbroek, directeur Pakketservice van TNT Post: ‘Bij deze innovatie staat het gemak voor de consument en het kleinzakelijk verkeer centraal. TNT hoopt de omzet van het aantal verstuurde pakketten hier flink mee te vergroten. Het voordeel: mensen hoeven het pakket alleen af te geven op het postkantoor en niet zelf het land door te reizen met hun spullen.’
De online verzendservice is geïntegreerd in Marktplaats.nl en daarnaast toegankelijk via en . De dienst is niet uitsluitend gericht op pakketten. Ook verkopers die hun spullen die in een woningbrievenbus passen (zoals stripboeken bijvoorbeeld) kunnen van deze verzendservice gebruik maken.

De samenwerking met Marktplaats is exclusief, dat wil zeggen dat de ‘pakjesgenerator’, zoals Mastenbroek Marktplaats noemt, niet met andere postpartijen in zee gaat. ‘Marktplaats doet continu onderzoek naar de wensen van zijn klanten. Online gemak was daar een van.’ Commercieel directeur Kiliaan Toorenaar van Marktplaats ziet kansen: ‘Wij zien Marktplaats als hét startpunt voor e-commerce. Het is een broedkamer voor startende ondernemers. Die gebruiken in het begin nog geen back office. Voor TNT is dit de ultieme kans om met nieuwe partijen om tafel te komen.’
Op Marktplaats.nl worden dagelijks 275.000 nieuwe advertenties geplaatst. ‘De laagdrempeligheid van het aanmaken van advertenties is dan ook heilig’, zegt Toorenaar. Maar deze dienst heeft zoveel toegevoegde waarde dat we de “plaats-uw-advertentie”-flow er op hebben aangepast.’

TNT-man Gerrit Mastenbroek loopt tot slot alvast vooruit op een volgende ontwikkeling. Voor webshops die goederen verkopen als wasmachines, bieden we sinds kort tweemans-distributie aan. Als dit aanslaat, willen we deze dienst ook aanbieden voor consumenten die hun tweedehands witgoed hebben verkocht. Het ontsluiten van de c-to-c-markt voor grote artikelen sluit aan op onze strategie van diversificatie. Zeker tien webshops werken er al mee. Binnen een jaar moeten particulieren er ook gebruik van kunnen maken.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie