Halfjaarcijfers radio: NPO Radio 2 is marktleider, NPO 3FM stijgt

Welke publieke zenders kregen in de eerste helft van 2024 de aandacht van Nederland? Welke verrassingen kwamen naar voren?

NPO 3FM stijgt

NPO Radio 2 bekroond als marktleider

In een tijdperk waarin streamingdiensten en podcasts steeds dominanter worden, blijft radio een onverminderd krachtig medium dat dagelijks miljoenen luisteraars weet te bereiken. Welke publieke zenders kregen in de eerste helft van 2024 de aandacht van Nederland? Welke verrassingen kwamen naar voren in de strijd om de ether? En waar kunnen we naar uitkijken voor de tweede helft van het jaar?  

Na een buitengewoon succesvolle editie van de Top 2000 in december, waar NPO Radio 2 een historisch marktaandeel behaalde, blijft de zender scoren. In de eerste zes maanden van 2024 is NPO Radio 2 opnieuw marktleider in de doelgroep 13+, met een aandeel van 13,6%. Dat blijkt uit de cijfers gepubliceerd door het Nationaal Media Onderzoek (NMO).  

Een mooi resultaat, zeker als je kijkt naar de ontwikkelingen in radioland: de FM-frequentieveiling vorig jaar en de komst van een nieuwe zender. Ook in de doelgroep 25-67 heeft NPO Radio 2 bewezen de absolute favoriet te zijn. Daar ziet de zender een aandeel van maar liefst 15,4%. Vooral de ochtendshow Jan-Willem Start Op doet het goed. Het programma met Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte is met een aandeel van 17,1% marktleider in de doelgroep 25-67.   

NPO 3FM noteert lichte groei

Ook NPO 3FM heeft een goed halfjaar achter de rug. De zender behaalt dit eerste halfjaar een aandeel van 3,9% in de kerndoelgroep van de zender, 25-45. Dit is een stijging ten opzichte van dezelfde maanden in 2023 toen de zender daar nog 3,5% noteerde. Vooral de middagshow met Barend & Benner doet het goed.  

NPO Radio 1 noteert een lichte daling in de kerndoelgroep 45-67. De zender gaat van 7,1% naar 6,7% luistertijdaandeel. Opvallend is het programma Met Het Oog Op Morgen. Het nieuwsoverzicht aan het einde van de dag scoort steevast goed: 1 op de 3 radioluisteraars luistert dan naar het programma.  

Regiozenders bieden campagnes extra bereik

Sinds begin dit jaar is het ook mogelijk om bij Ster de regionale radiozenders in te kopen. Je campagne is dan in één keer hoorbaar op alle regionale omroepen. Op 13+ bereikten deze zenders in de eerste zes maanden van 2024 samen 5,9% luistertijdaandeel. Voor de doelgroep 50+ is dat zelfs 8,4%. Daarmee kan het toevoegen van de regiozenders aan je campagne de zichtbaarheid van je merk vergroten.  

Daarnaast bieden de regionale zenders merken nog meer voordelen. De omroepen brengen regionaal nieuws en dragen bij aan een sterkere verbondenheid in de regio. Via de zenders kunnen merken het hart van de regio bereiken. De journalistieke en informatieve content zorgt voor een hoge mate van aandacht van luisteraars. Naast nieuws hebben ook cultuur een evenementen een prominente plek in het regionale media-aanbod. Zo start binnenkort de Nijmeegse Vierdaagse en komt ook het SKS Skûtsjesilen er weer aan. 

Publieke radio trekt 7,4 miljoen luisteraars per week

Gemiddeld trokken de zenders van de Nederlandse en regionale publieke omroep de afgelopen maanden weer miljoenen luisteraars per week. Zo stemden elke week gemiddeld 7,4 miljoen luisteraars (13+) af op de zenders. In totaal hebben de NPO-radiozenders samen met de regionale radiozenders over de eerste helft van 2024 een marktaandeel van 30,8%. 

Volop kansen van juli tot december

Voor de komende maanden staat er opnieuw veel moois op het programma. Het vervolg van de spannende sportzomer is nauw te volgen op NPO Radio 1. Zo horen luisteraars in het programma Langs de Lijn en Omstreken het laatste EK-nieuws, met updates van het Nederlands elftal en live verslag van de halve finales met zondag dé beslissende wedstrijd als sluitstuk. Ook de Tour beleef je verder op de zender via NOS Radio Tour de France en natuurlijk zijn ook de Olympische Spelen in Parijs vanaf 26 juli te volgen via RadiOlympia op NPO Radio 1.  

Naast sport is er nog veel meer te beleven op de publieke zenders. Zo doet 3FM deze zomer weer veel verslag van de festivals Zwarte Cross en Lowlands. En natuurlijk zijn er later dit jaar de vaste themaweken: wat dacht je van de altijd populaire Evergreen Top 1000 in november op NPO Radio 5? Of 3FM Serious Request met het Glazen Huis voor het goede doel Metakids in Zwolle? En natuurlijk is ook dit jaar weer de iconische lijst der lijsten van NPO Radio 2 te horen vanuit het Top 2000-café.  

Scoor jij met jouw merk op radio?

Kortom, er zijn volop kansen voor merken om het grote publiek te bereiken bij de publieke omroep. Wil jij dit jaar met jouw merk schitteren op een van de radiozenders of rondom een van de (sport)evenementen? Of wil je meer weten over jouw kansen bij Ster? Onze accountmanagers staan voor je klaar

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →