Talpa Network doet het ANP van de hand. Het bedrijf van John de Mol verkoopt het persbureau aan investeerder Chris Oomen van Anders Invest. Het is niet duidelijk voor welk bedrag het ANP wordt verkocht.
Chris Oomen
Nieuwe eigenaar Chris Oomen is geen bekende media-investeerder, wel als maatschappelijk investeerder. Van 1987 tot medio 2019 was de multimiljonair (volgens Quote was zijn vermogen in 2019 800 miljoen euro) bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar DSW. Hij is oprichter en aandeelhouder van Optiver, een internationaal beurshandelsbedrijf op basis van 'electronic marketmaking'.
Oomen zette ook het Daan Teeuwes Centrum op, voor jongeren met ernstig hersenletsel. Recent bood hij tevergeefs op het Bronovo Ziekenhuis.
Over zijn nieuwe vangst, zegt Oomen: 'Het ANP is onderdeel van het Nederlands maatschappelijk erfgoed. Het persbureau voorziet ons land sinds 1934 van een onafhankelijke journalistieke feitenbasis en heeft daarmee een belangrijke maatschappelijke taak. Het ANP is financieel gezond en is er een groeistrategie voor de komende jaren. Deze combinatie van factoren is voor mij ideaal. Ik wil het ANP dan ook voor de lange termijn in portefeuille houden.'
Na drie jaar weer verkocht
Talpa Network kocht het ANP in het voorjaar van 2018 van Vereniging Veronica, dat sinds 2010 eigenaar was, voor naar schatting 27 miljoen euro. De Mol zag 'grote betekenis van het ANP voor alle mediabedrijven in Nederland' en daarmee voor het journalistieke landschap. Kritiek was er ook, want zou onder de Talpa-vlag de nieuwsvoorziening van het ANP wel onafhankelijk blijven? De afgelopen drie jaar was dat gewoon het geval.
Daarnaast wilde Talpa Network ook met een eigen nieuwsplatform komen, een plan dat twee jaar geleden al voorlopig van tafel ging. Niet definitief, maar het lijkt er nu niet meer op dat het ooit van de grond komt. De focus ligt meer op Hart van Nederland/Shownieuws.
Met de verkoop van het ANP lijkt de ambitie om een nieuwsplatform neer te zetten, helemaal van de baan.
De Mol ziet de verkoop als een logische stap. 'Het ANP is een prachtig bedrijf, maar de synergie met Talpa Network is vanwege onze focusverlegging afgenomen.'
Ambities in de ijskast
Talpa Network begon in 2017 met grote ambities, maar moest vorig jaar flink saneren door de coronacrisis. Een aantal kopstukken vertrok en de kern van het bedrijf kwam weer meer te liggen op tv, radio en e-commerce waar het mediabedrijf zo'n 90 procent van de (reclame-)inkomsten mee haalt. Daarnaast begon De Mol onder de Talpa-vlag een nieuw productiehuis.
John de Mol en het Britse ITV zijn ondertussen in conflict over een nabetaling voor zijn vorige productiebedrijf Talpa Media. Het bedrag kan oplopen tot 400 miljoen euro, maar ITV wil hooguit de helft betalen, bericht RTLZ.
Ingewijden achten het niet waarschijnlijk dat Talpa Network onder meer met de verkoop van het ANP geld wil vrijmaken voor het te koop staande RTL Nederland.
Talpa nam in 2018 ook fotobureau Hollandse Hoogte over als aanvulling op het ANP. Het is niet duidelijk wat daar mee gebeurt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!