Talpa Network maakt de direct response van een radiospot meetbaar en optimaliseerbaar door een nieuwe methodiek. Daarmee ziet het mediabedrijf een uplift tot wel 92 procent van het aantal webbezoekers direct na het uitzenden van een radiospot.
Bij tv is het effect van spot-inzet al jaren goed meetbaar. Bij radio was dit voorheen bijna onmogelijk, omdat alleen het uitzendtijdstip van het blok bekend was, maar niet de exacte uitzendtijd van de spot. Talpa Network door een combinatie van tools en data een manier gevonden om direct response toe te kennen aan één specifieke radiocommercial.
Jan Paul de Groot, verantwoordelijk voor conversiestrategie bij Talpa Network: 'Het achteraf vergelijken van de exacte uitzendtijden met data van onze VakantieVeilingen en Sla je Slag sites, bewees dat radio wel degelijk een effect op direct response realiseert. Daarnaast hebben we met een aantal partners, zoals de Consumentenbond, Stella Fietsen en Pathé Thuis testcases gedraaid. Ook hieruit blijkt dat er direct een sterk online effect te zien is met een uplift tot wel 92 procent.'
Lisa Krikke, consultant en analist bij Stella Fietsen: 'Het onderzoek heeft ons geholpen om te achterhalen welke impact radio heeft op onze resultaten. Zo weten we nu hoe wij radio het best kunnen inzetten voor onze crossmediale campagnes.'
Ook Sanne Meems, marketingmanager Aquacell spreekt van goede resultaten. 'Het belangrijkste vond ik dat radio aantoonbaar voor conversie zorgt en dat ook radiocampagnes te optimaliseren zijn.'
'De volgende stap is de tv- en radio data op elkaar leggen en het effect inzichtelijk te maken van gecombineerde campagnes, om zo tot de ideale inzet van grp’s te komen', zegt Allard Ruyl, ceo Talpa Media Solutions.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!