Philips herziet zijn organisatie en gaat van drie divisies naar twee aparte bedrijven.
De Consumer Lifestyle-divisie krijgt een plekje in de Healthcare-divisie. Het nieuw ontstane bedrijf gaat verder onder de naam HealthTech.
Het andere, nieuwe bedrijf betreft de Lighting-tak. De 2 nieuwe bedrijven blijven het Philips-merk voeren.
Het Lightingbedrijf krijgt echter een aparte juridische structuur. Volgens analisten vormt dit de opmaat tot verzelfstandiging. Maar hoe dat er precies uit komt te zien is nog niet zeker, aldus Philips. Maar het bedrijf deed het eerder, onder meer met de productie van chips (nu de bedrijven ASML en NXP).
Meer snelheid
Philips-CEO Frans van Houten hoopt dat de nieuwe organisatie gaat zorgen voor meer snelheid in het bedrijf. Met name in healthcare zijn er veel ontwikkelingen waar Philips een grote rol in kan gaan spelen.
De combinatie van consumentenproducten met Philips Healthcare (de B2B-divisie die medische oplossingen levert aan ziekenhuizen) moet voor een nieuwe lichting medische producten gaan zorgen, waarmee consumenten bijvoorbeeld langer thuis verzorgd kunnen worden. Het nieuwe bedrijf zet 15 miljard euro om.
En door Lighting (met een omzet van 7 miljard) apart te zetten, kan Philips beter zijn marktpositie versterken, aldus Van Houten: ‘De tijd is rijp om de volgende strategische stap te zetten'. De wereldwijde markt voor (led)lighting is 60 miljard euro groot. Er is echter weinig marge te behalen en er is veel concurrentie uit China. Philips mikt dan ook op servicegerichte totaaloplossingen, in plaats van massaproductie. Het bedrijf zette eerder dit jaar zijn Lumileds-divisie te koop.
Beide bedrijven blijven hun hoofdkantoor in Nederland houden. De reorganisatie zal in 2016 klaar zijn. Qua kostenbesparingen levert het Philips dit jaar al 100 miljoen op, de jaren daarna 300 miljoen.
De volgende bronnen werden geraadpleegd: FD, NRC, DFT. Toegevoegde content afkomstig van TvM-redactie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!